طرح شناسایی و هدایت دانشآموزان مستعد
مهمترین نتایج اجرای این برنامه در سالهای مذکور، «شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانشآموزان»، «پوشش اجرای برنامه در تمامی استانهای کشور» و «ارتقای سطح کیفی آموزشهای مدرسهای (در همة دورههای تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله، آداب و مهارتهای زندگی در دانشآموزان» بوده است.
همینطور در بخش سیاستگذاری، ضمن تصویب تغییرات موردنظر «طرح شهاب» در کمیسیون دائمی هیئتامنای بنیاد ملی نخبگان، شورای راهبری طرح شهاب با ترکیب اعضای جدید تشکیل و موضوع تدوین سیاستهای اجرایی طرح شهاب طی سالهای 1400 تا 1404 (با محوریت اصلاح و تثبیت فرایندهای اجرای طرح در دورۀ دوم ابتدایی و آغاز فرایند اجرای طرح در دورۀ اول متوسطه) از آغاز زمستان 1399 در دستور کار این شورا قرار گرفت و در نهایت تأیید و در آذرماه سال 1400 توسط ریاست عالی بنیاد ملی نخبگان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
محورهای سیاستهای مصوب ابلاغی به این شرح است:
1. سیاست (زمینهسازی) و هدایت دورۀ دوم ابتدایی: تنوع بخشی به موقعیتها و تجربههای یادگیری برای تمام دانشآموزان
2. سیاست شناسایی دورۀ دوم ابتدایی: پیمایش تمام دانشآموزان در حوزههای استعدادی متنوع توسط آموزگاران
3. سیاست شناسایی دورۀ اول متوسطه: مخاطب قرار دادن 10 درصد جمعیت دانشآموزی به عنوان گروه «مستعدان»
4. سیاست هدایت دورۀ اول متوسطه: ارتقاء کیفیت تحصیل رسمی، غنیسازی در حوزههای استعدادی و پرورش مهارتهای پایۀ «اثرگذاری نخبگانی» (خلاقیت، حل مسئله، رهبری و همدلی اجتماعی)
همچنین 12 برنامۀ پیشنهادی ذیل این سیاستها تدوین و به همراه سیاستهای مصوب، ابلاغ شده است.