یادگیری فناوری‌های مالی با شبیه‌سازی در آزمایشگاه مالی

دفتر تامین مالی و سرمایه‏‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نظر دارد از آزمایشگاه مالی که هفته گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی به بهره‌برداری رسید به عنوان بازوی مشورتی دفتر در حوزه سیاستگذاری و اجرای برنامه‌‏هایی از قبیل پیاده سازی نظام ضمانت اعتباری در قالب پروژه‌‏های دانشگاهی و مساله محور استفاده کند.

به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد‌ دانشبنیان ریاست‌جمهوری، عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت ملی، آزمایشگاه مالی را یکی از سیستم‌های نوینی دانست که امروزه به صورت گسترده‌‏ای در دانشگاه‏ها و مراکز علمی جهان مورد استفاده قرار می‏‌گیرد و گفت: در راستای این مسیر است که مبانی نظری علم مالی و تجارب عملی بازارهای مالی با یکدیگر ترکیب می‏‌شوند. مفاهیم مالی، مفاهیمی پیچیده هستند و درک عمیق و آگاهی کامل از آنها پیش نیاز تصمیم‏‌گیری بهینه است.

وی افزود: فناوری‏‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاک‏چین نقش بسزایی در توسعه بازارهای مالی ایفا می‏‌کنند. فناوری‌‏هایی که توانایی تجزیه و تحلیل انواع اطلاعات بازارها را فراهم کرده و مدیریت ریسک را ارتقاء می‏‌بخشند.

مرشدی، دانش مالی را موضوعی عملی دانست که یادگیری آن در کنار جنبه تئوری نیازمند تجربه دنیای واقعی است و اظهار کرد: برای دستیابی به تجربه همراه با تحصیل، وجود مکان‏‌هایی که دستگاه‏ها، ابزارها و تجهیزات علمی در آن مستقر باشند و دسترسی به اطلاعات دنیای واقعی نیز مهیا باشد ضروری است.

مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری ادامه داد: در آزمایشگاه مالی، معاملات از طریق اطلاعات واقعی و با کمک تجهیزات آزمایشگاهی و با رعایت دستورالعمل‏های خاص شبیه سازی می‏‌شوند. همچنین آزمایشگاه مالی همزمان سه هدف کلی آموزش، پژوهش و آشنایی با تجربیات دنیای واقعی و عملیاتی مالی را دنبال می‏کنند که دستیابی با این اهداف منجر به از بین رفتن شکاف بین تئوری و عمل می‏شود.

حمایت  از ایجاد نخستین آزمایشگاه مالی در دانشگاه علامه 

وی با اشاره بر اینکه دفتر تامین مالی و سرمایه‏ گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با توجه به ضرورت ایجاد آزمایشگاه مالی، مذاکراتی را با چند دانشگاه صورت داده است، تصریح کرد: چندی پیش با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، نخستین آزمایشگاه مالی تجهیز و افتتاح شد و معاونت علمی علاوه بر اختصاص منابعی برای تجهیز آزمایشگاه مذاکراتی را هم با نهادهای سیاستگذاری و نظارتی از جمله بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار برای فراهم کردن امکان استفاده از اطلاعات آنها انجام داده، که در حال حاضر سازمان بورس امکان استفاده از اطلاعات را فراهم کرده است.

مرشدی در پایان خاطر نشان کرد: در کنار موارد مذکور از منظر سیاستگذاری نیز فعالان حوزه سیاستگذاری مالی و اقتصادی از طریق زیرساخت ایجاد شده می‏‌توانند تجزیه و تحلیل عمیقتری از تاثیر سیاست‏ها و تصمیمات قبل از اتخاذ آنها داشته باشند و نقاط ضعف و قوت آنها را بررسی و راهکارهای بهتری ارایه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا