پژوهشها باید به نیاز جامعه پاسخ دهد
رئیس دانشگاه علموفرهنگ با بیان اینکه زمانی که از دانشگاه کنشگر یا نسل چهارم صحبت میکنیم باید پژوهشها کاربردی و مسئولانه باشند و مبتنی بر نیاز جامعه شکل بگیرد و بتواند گرهی از مشکلات جامعه باز کند، گفت: نگاه سیستمی، نظریهپردازی و پژوهشهای کاربردی محورهای اصلی پژوهش در این دانشگاه محسوب میشوند.
به گزارش سیناپرس، مهدی باصولی در در آیین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه علموفرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: یکی از کارکردهای دانشگاه پژوهش است و باید بررسی شود هدف از پژوهش در دانشگاه چیست.
وی افزود: در اسناد مختلفی که به منظور برنامه توسعه دانشگاهها در این حوزه تعریف شده است، وقتی اهداف را بررسی میکنیم به این مهم میرسیم که در اکثر دانشگاهها هدفگذاری پژوهشی، افزایش سرانه مقاله، یا کتب منتشر شده، تعدد رویدادها و یا میزان درآمد پژوهشی است؛ این درحالی است که باید توجه شود این مفاهیم در واقع راهبردهایی هستند که دانشگاه در جهت رسیدن به هدف آنها را انتخاب میکند. یعنی باید فکر کنیم تحقق این اعداد و اهداف، در راستای چه هدف متعالی هست. آنجاست که متوجه میشویم باید در راهبردهایمان بازنگری کنیم.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تاکید کرد: امسال در چارت پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ تغییراتی ایجاد شد این تغییر چارت ماموریتهای حوزه پژوهش را تغییر داد.
وی افزود زمانی که از دانشگاه کنشگر یا نسل چهارم صحبت میکنیم، باید پژوهشها کاربردی و مسئولانه باشد و مبتنی بر نیاز جامعه شکل بگیرد؛ و بتواند گرهی از مشکلات جامعه باز کند. نگاه سیستمی، نظریهپردازی و پژوهشهای کاربردی محورهای اصلی پژوهش در این دانشگاه محسوب میشوند.
وی تاکید کرد: در بررسی اهداف و راهبردهای حوزه پژوهش، حلقههای مفقودهای وجود دارد که میتوان به رتبهبندی دانشگاه، توانمندسازی اعضا، مدیریت زیرساختها، فعالیت در راستای ترویج مطالعه و افزایش آگاهی، نظریه پردازی، اشاره کرد. همچنین کاربست دانش، توسعه کارآفرینی و ارتباط با محیط نیز از دیگر مواردی است که در این حلقه دیده نشده است.
باصولی خاطرنشان کرد: باتوجه به این نکات میتوان از مواردی مانند نیاز محوری، ارتقا اعضا، اتصال به آموزش، توانمندسازی اعضای هیات علمی، استادان، مدرسین و دانشجویان، فایدهگرایی، ترویج مطالعه و پژوهش کاربردی به عنوان راهبردهای پژوهشی دانشگاههای کنشگر نام برد و با این نگاه اهداف پژوهش را ارتقا رتبه دانشگاه، رفع نیازهای محیطی و جامعه، افزایش آگاهی، تربیت دانش آموخته ارزشآفرین، توسعه کارآفرینی و ارتقا بهرهوری دانست.
* پژوهش یعنی یک مساله خوب با پاسخی شفاف
حسین بهاروند، رئیس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان و از پژوهشگران یک درصد برتر پر استناد جهان در آیین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه علم وفرهنگ برگزار شد، گفت: هنگامی که دانشآموز سال آخر دبیرستان بودم، عاشق یک ماجرای باشکوه تاریخ علم شدم که در کتاب درسی زیستشناسی روایت شده بود. وقتی سوال کردم، دبیرم به من گفت: رشتهای که به این موضوع میپردازد، جنینشناسی است. همان وقت و همان جا، در تابستان ۱۳۶۸، تصمیم گرفتم که جنینشناس شوم. دوره کارشناسی را در رشته زیستشناسی در دانشگاه شیراز گذرانم و امروز پس از ۳۲ سال در حوزه پژوهش شاگردی می کنم.
وی افزود: به عقیده من پژوهش یعنی در ظلمات دانایی با چراغ نادانی قدم برداشتن، به عبارتی پژوهش یعنی یک مساله خوب با پاسخی شفاف، مسالهای که مبنای نیاز باشد، مسالهای خوب که پاسخی شفاف داشته باشد؛ یعنی همبستگی، حصول عملکرد، فقدان عملکرد، گروه کنترل مثبت و منفی داشته باشد.
بهاروند خطاب به دانشجویان و استادان عنوان کرد: اگر می خواهید موفق باشید سه نکته را در تمام طول عمر خود فراموش نکنید، اول اینکه در تمام طول عمر خود تلاش کنید تا یاد بگیرید، انعطاف پذیر باشید و از شکست نهراسید و توانایی تشخیص و پذیرش استراتژی های نوظهور را داشته باشید.
رئیس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی گفت: دنیا مجموعهای از بی نظمیها و آشفتگیهاست و ما متناسب با هدفی خلق شده ایم، بنابراین هر زمان که احساس راحتی کردیم بدانیم رشدمان متوقف شده است. زیرا بدون تلاش زیاد چیزی به دست نمیآید. امکان ندارد که یکشبه بتوان موفق شد.
بهاروند با اشاره به موضوع سرمایهگذاری در کسب موفقیت، عنوان کرد: سرمایهگذاری مالی در بانک، طلا و بورس و ارز که در سطح یک قرار میگیرد، سرمایهگذاری دوم، روی شخصیتمان است و سرمایهگذاری سوم و راز ثروتمند شدن کمک کردن و بخشیدن است.
وی افزود: اگر یاد بگیریم روی شخصیتمان سرمایهگذاری کنیم و از علم مان ببخشیم، ثروتمند خواهیم بود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، این پژوهشگر درپایان به مسوولین دانشگاه علم و فرهنگ پیشنهادهایی را در حوزه آموزش داد وگفت: دنیا در حال تغییر است و آموزش نیز در حال تغییر، اگر طرحی نو در سطح آموزش راه نیندازیم، میبازیم و برای این کار باید مرزهای بین علوم را برداشت. همچنین ما در همه رشتهها نمیتوانیم صاحب حرف باشیم اما در چند رشته در کشور مثل گردشگری، زیست شناسی و بایوتک و کامپیوتر میتوانیم پیشرفت کنیم، پس باید در این شاخهها تواناییهای بیشتری کسب کنیم. پیشنهاد آخر اینکه اعضای هیات علمی موتور پیشران برنامهها هستند، بنابراین باید حواسمان به استادان بوده و یادمان باشد در سطح پایین هرم مازلو قرار نگیرند.