پریشان حالی تالاب پریشان

 محسن سلیمانی روزبهانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:یکی از برنامه های طرح حفاظت از تالاب های ایران بازنگری برنامه جامع مدیریت تالاب ها بعد از حدود 5 سال است که بر این اساس اگر لازم باشد بندهایی به برنامه اضافه و یا حذف می شود.

وی افزود: در این راستا و با توجه به وضعیت تالاب پریشان، حدود سه ماه است که برنامه جامع مدیریت این تالاب بازنگری شده و اکنون منتظر تصویب در کمیته استانی و ابلاغ به دستگاه ها برای اجرا هستیم که امیدواریم این کار هرچه زودتر انجام شود.
سلیمانی افزود: در فرایند بازنگری برنامه جامع مدیریت تالاب ها اگر وضعیت تالاب مورد نظر بهتر شده باشد برخی اقدامات حذف می شود اما اگر بدتر شده باشد یک سری اقدامات اضطراری پیش بینی و به برنامه اضافه می شود.
وی ادامه داد: از آنجا که وضعیت تالاب پریشان مناسب نیست بنابراین یک سری اقدامات اضطراری به آن اضافه شد که امیدواریم انجام آنها به احیاء تالاب کمک کند.
مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران تاکید کرد: کمیته استانی با حضور استاندار و سایر مقامات استانی برگزار می شود که امیدواریم هرچه زودتر تشکیل و برنامه جامع بازنگری شده تالاب پریشان تصویب شود تا اجرای برنامه ها وارد مراحل جدی تری شود.
وی با بیان اینکه برخی بندهای برنامه جامع مدیریت تالاب پریشان قبل از بازنگری انجام شده بود گفت: به علت تغییرات مدیریتی برخی از بندها از اجرا باز ماند و برخی مانند مدیریت چاه ها در حاشیه تالاب، مدیریت توسعه، روان شدن سیلاب به تالاب و درگیر کردن بیشتر جوامع محلی تا حدودی انجام شد اما کافی نبود.
سلیمانی افزود: در دوره ای آب نسبتا خوبی به تالاب برگشت اما متاسفانه در دو تا سه سال گذشته بارندگی هم در حدی نبود که کمک کننده باشد به همین دلیل وضعیت تالاب اکنون مناسب نیست.
تالاب پریشان
دریاچه یا تالاب پریشان یکی از بزرگترین دریاچه ‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون دراستان فارس قرار گرفته است، این دریاچه به نام های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده ‌است و در حال حاضر بیشتر قسمت ‌های این دریاچه به علت خشکسالی خشک شده است.
مساحت این تالاب ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد ۸۲۰ متر است. حوضه آبریز آن ۵/۲۶۶ کیلومتر مربع است و بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین ‌المللی ثبت شده و در تقسیم ‌بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب می شود.
این تالاب از جمله اکوسیستم ‌های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک به وجود آمده میلیون ها سال است که شرایط خود را حفظ کرده ‌است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌ های ماهی زردک، سرخه، پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور است که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده ‌است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دو گونه دیگر مشکلات زیادی را در تالاب به وجود آورده‌اند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا