آیا دانشگاه‌های ایرانی، وب‌سایت‌های مناسبی دارند؟

امروزه وب‏ سایت‏ ها در امر اطلاع رسانی از جایگاه بسیار مهمی برخوردارند. در این رابطه مطالعه ای توسط محققین دانشگاه علوم پزشکی بابل و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به انجام رسیده که هدف از آن، ارزیابی وب سایت‏ های دانشگاه‏های علوم پزشکی منطقه شمال کشور بر اساس معیارهای وبسنجی بوده است.

این پژوهش کاربردی با استفاده از روش تحلیل پیوندی که یکی از روشهای وبسنجی است انجام گردیده و در نهایت به کمک استنادات صورت گرفته در گوگل اسکالر، میزان رویت پذیری و اندازه وبگاه دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال کشور تعیین شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل بهترین رتبه شاخص حضور (101)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان بهترین رتبه شاخص تاثیر (5083)، دانشگاه علوم پزشکی گلستان بهترین رتبه عرضه آزاد اطلاعات (1234) و دانشگاه علوم پزشکی مازندران بهترین رتبه شاخص برتری علمی (2169) را داشته ‏اند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که بر اساس شاخص‏های پایگاه وبومتریکس (Webometrics info)، دانشگاه علوم پزشکی بابل بهترین رتبه شاخص حضور (101)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان بهترین رتبه شاخص تاثیر (5083)، دانشگاه علوم پزشکی گلستان بهترین رتبه عرضه آزاد اطلاعات (1234) و دانشگاه علوم پزشکی مازندران بهترین رتبه شاخص برتری علمی (2169) را داشته ‏اند.

 با این حال طبق گفته پژوهشگران، هر چند در سال‏های اخیر وضعیت وب سایت‏ های دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال کشور رشد مثبتی در برخی شاخص‏های وبومتریکس داشته است، ولی به طور کلی وضعیت وب‏سایت‏های این دانشگاهها در سطح ملی و جهانی در وضعیت قابل قبولی قرار ندارد.

محققین فوق الذکر، مواردی چون افزایش صفحات انگلیسی، افزایش پیوند به وب ‏سایت های این دانشگاهها و نیز توجه مدیران و دست‏ اندرکاران امر جهت ارتقای وب‏ سایت دانشگاه‏ها امری ضروری و اجتناب‏ ناپذیر دانسته اند.

نتایج این پژوهش، در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در «مجله علم سنجی کاسپین» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی بابل به چاپ رسیده است.

 

منبع: یمین فیروز، م. و همکاران. 1394. مقایسه شاخص های وبومتریک دانشگاه های علوم پزشکی منطقه شمال کشور. مجله علم سنجي كاسپين، 2(2): 51-7.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا