کشف قدیمی ترین نقشه جهان با قدمت 4 هزار و 900 سال

تیمی از باستان شناسان دانمارکی در پی کاوش در محوطه پیش از تاریخی  Vasagård که به دوران نوسنگی تعلق داشته و در جزیره بورنهولم Bornholm قرار دارد، موفق به کشف تکه سنگی شده اند که روی آن نقوش و خطوط شگفت انگیزی ترسیم شده است. این سنگ مرموز جهت مطالعه به موزه ملی دانمارک فرستاده شده و کارشناسان اقدام به مطالعه و بررسی آن کردند.

مطالعات انجام شده در این رابطه به سرپرستی فلمینگ کاول نشان می دهد که این نقوش بر خلاف تصاویر رایج در دوران پیش از تاریخی این سرزمین به خورشید و اشعه های آن نپرداخته بلکه نقش ایجاد شده روی این سنگ در حقیقت نوعی نقشه توپوگرافی از شرایط بخشی از این جزیره در بازه زمانی بین سال 2هزار 700 تا 2 هزار و 900 پیش از میلاد است که در ان جزئیات حیرت آوری دیده می شود.

این سنگ از سوی کاول باستان شناس و پژوهشگر ارشد این پروژه با عنوان سنگ بی همتا نامگذاری شده است. گفتنی است در سال های اخیر و طی کاوش های باستان شناسانه در این محوطه، تعداد زیادی سنگ مستطیل شکل  که روی آن خطوط و الگوهای متعددی دیده می شد کشف شده اند که به اعتقاد کارشناسان برخی از این خطوط احتمالا تصاویر مربوط به گیاهان محسوب می شوند اما موضوع در مورد این سنگ جدیدا کشف شده متفاوت است.

فلمینگ کاول در این رابطه می گوید: این خطوط، به صورت تصادفی ترسیم نشده اند و نشان دهنده بخش های مختلف یک نقشه اولیه هستند. البته این نقشه کامل نیست و احتمالا دارای دو قسمت است. یکی از این قطعات مفقود شده و به همین دلیل این نقشه متعلق به روستاهای اولیه ناقص است.

منبع: phpost.dk