درمان بیماری های کبدی به کمک داروی آسم

تحقیقات انجام شده روی موش های آزمایشگاهی در مرکز درمانی  بایلور اسکات و وایت هلت واقع در تگزاس ایالات متحده آمریکا  نشان می دهد که داروی کرومولین سدیم cromolyn sodium از فعال شدن برخی سلول های تهدید کننده کبد پیشگیری کرده و مانع از ظهور فیبروسیس کبدی می شود که از اصلی ترین دلایل ظهور سیروز کبدی محسوب می شود. گفتنی است این پژوهش در پی تداوم مطالعات پیشین مرتبط با این دارو انجام شده بود که روی تاثیر ماده فوق الذکر در بیماری های مجاری صفرا و سرطان کبد پرداخته بود.

یافته های این تحقیق نشان دهنده تاثیر مثبت داروی فوق بر بیماران دارای کلانژیت اسکلروزان sclerosing cholangitis (PSC) است که یک بیماری مزمن محسوب می شود که به مجاری صفرا آسیب رسانده و متعاقبا سبب آسیب دیدگی کبد می شود. متاسفانه تا کنون درمانی قطعی برای این بیماری ارائه نشده و محتمل ترین گزینه موجود، انجام عمل پیوند کبد است.

هیثر فرانسیس از اعضای این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: بر پایه این مطالعات می توان به طور قطعی اعلام کرد که استفاده از این دارو می تواند خطر بروز فیبروسیس را در بیماران به طور قابل توجهی کاهش دهد.

یافته های این تحقیق نشان دهنده تاثیر مثبت داروی فوق بر بیماران دارای کلانژیت اسکلروزان sclerosing cholangitis (PSC) است که یک بیماری مزمن محسوب می شود که به مجاری صفرا آسیب رسانده و متعاقبا سبب آسیب دیدگی کبد می شود. متاسفانه تا کنون درمانی قطعی برای این بیماری ارائه نشده و محتمل ترین گزینه موجود، انجام عمل پیوند کبد است.

در این مطالعات سلول های موسوم به mast cells (MCs) به طور ویژه ای مورد توجه قرار گرفته و بررسی شدند. این سلول ها معمولا پس از آسیب دیدگی کبد شروع به رشد و تکثیر کرده و از خود هیستامین آزاد می کنند. این فعل و انفعالات سبب بروز فیبروسیس کبدی می شود. پژوهشگران با شبیه سازی کلانژیت اسکلروزان  انسانی در محیط آزمایشگاه دریافتند که استفاده از داروی کرومولین سدیم سبب مسدود شدن تولید هیستامین در بدن شده و به این ترتیب از آسیب دیدگی کبد و بروز فیبروسیس پیشگیری به عمل می آید.

جیان فرانکو آلپینی مدیر مرکز پژوهشی بیماری های گوارشی در مرکز درمانی درمانی  بایلور اسکات و وایت هلت در این رابطه اعلام کرد: کشف این دارو و روش درمانی فوق دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا پیش از این روش درمانی قطعی برای این بیماری وجود نداشت و اکنون با کمک این دارو ، بیماران نیازی به انجام عمل پیوند کبد نخواهند داشت.البته ما هنوز برای بررسی دقیق تر این موضوع نیاز به انجام ازمایش های بیشتری داشته و باید به طور دقیق دریابیم که چه میزان و اندازه ای از این دارو باید به بیمار ارائه شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Hepatology  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر ممنون میشم منو کمک کنید من یکی از فامیلامون psc داره ایا این قرص میتونه کمکش کنه شش هفت ساله درگیره و همینطور داره بدتر میشه ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  2. باسلام. لطفا در مورد این دارو بیشتر توضیح دهید . چون خیلی از جوانها در گیر این بیماری هستند. کی وارد بازار میشه … خواهش میکنم در صورت امکان ویژه به این بیماری پرداخته شود. چون خود بنده هم 8 سالی هست درگیر این بیماری هستم. ممنون میشم اگه پاسخ دهید…

  3. سلام فکر می کنید این موضوع حقیقت داره چون من چند ساله که این مشکل رو دارم

  4. سلام تو رو خدا بگین این دارو تو ایران اومده ؟چطوری میشه بهش دسترسی پیدا کرد ؟خواهش می کنم جواب بدین.خواهرم حالش بده

  5. سلام/روز بخير/علم روز به روز پيشرفت ميكند و براي بسياري از بيماريها راه حل هاي موثري ارائه مي شود.البته همانطور كه در متن خبر ملاحظه مي فرماييد اين دستاورد در حال حاضر در مرحله آزمايشگاهي است و هنوز به فاز باليني و انساني نرسيده در نتيجه هنوز درمان نهايي واحيانا داروهاي مرتبط در هيچ كجاي دنيا من جمله كشور ما توليد نشده است.
    اميدواريم در آينده اي نه چندان دور بتوانيم نتيجه اين پژوهش كاربردي را در درمان بيماران ببينيم.

  6. سلام
    میشه مقالشو تو سایت قرار بدین برای دانلود . میخوام به دکترم نشون بدم ممنون میشم

  7. سلام من جدیدا متوجه شدم خیلی نگرانم ،آیا امیدی هست درمانی براش بیاد

  8. سلام من ۲۵ ساله کولیت اولسروز دارم و روزی ۴ عدد سولفاسالازین مصرف میکنم حالا بعداز ۲۵ سال دچار psc کبد شده ام دکترم قرص اورسوفاز۳۰۰ رو واسم تجویز نموده اند به نظرتون روند مریضیم رو کاهش میدهد

  9. سلام. ممنون از توجهتون به سیناپرس. هرآنچه که پزشک تون تجویز کردن باید عمل کنید. سوال شمارو در قالب پرسش و پاسخ پزشکی از پزشکان همکار با سیناپرس میپرسیم و منتشر می کنیم.

  10. سلام من psc دارم میخواستم ببینم این دارو تولید شده آیا امیدی هست برای درمان قطعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا