تسهیل فضاي تجارت لازمه گسترس روابط اقتصادی با کشورها

مدیرکل صمت فارس بر گسترش مبادلات اقتصادي و تجاري با کشورها از طريق تبادل هياتهاي اقتصادي و تسهيل و توسعه فضاي تجارت تاكيد كرد.

به گزارش سیناپرس فارس، همزمان با برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و عمان در تهران، امروز ۱۶ آذرماه، قیس بن محمد الیوسف وزیر صنعت و تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان با هیئت اقتصادی همراه به شیراز سفر کرد و با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با تجار و بازرگانان استان به گفت‌وگو پرداختند.

گسترش مراودات و مبادلات تجاری، تقویت سرمایه گذاری های مشترک، توسعه حمل و نقل دریایی، همکاری در زمینه های مختلف و صادرات از محورهای اصلی گفتگو و رایزنی ها در این نشست اقتصادی بود.

مدیرکل صمت فارس در این نشست با اشاره به ضرورت افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و عمان، عقد تفاهم نامه ها و ارائه راهکارهایی برای ارتباطات تجاری، بازاریابی و فروش کالاها و خدمات بیشتر را ضروری دانست.

حمید رضا ایزدی؛ دسترسی و نزدیکی جغرافیایی، برقراری روابط تجاری بازرگانان ایرانی با عمان، تامین صنایع غذایی، میوه و تره بار، محصولات حیوانی، فرش، محصولات ساختمانی از جمله سنگ های تزئینی، سیمان، گچ، کاشی و سرامیک، خدمات فنی و مهندسی در حوزه های کشاورزی، صنعتی، ساختمانی، برق، توریسم درمانی را از موارد مهم در مراودات تجاری با کشور عمان برشمرد.

او؛ توسعه صادرات کالا و خدمات بویژه صادرات کالاهای تولیدی در راستای صنعتی شدن در حوزه‌های فنآوری و فرآوری صنایع غذایی، محصولات صنعتی، خدمات فنی و مهندسی بخش معدن، ایجاد بستر مناسب و کمک به تولیدکنندگان جهت شناسایی شرکای تجاری توانمند در عمان، کاهش هزینه حضور در بازارهای جهانی و افزایش توان رقابتی، خلق فرصتهای جدید صادراتی، حمایت از صاحبان صنایع و شرکت های دانش بنیان، تعریف پروژه های توسعه ای و برگزاری نمایشگاه های تخصصی و عمومی بازرگانی در عمان، هم افزایی و تکمیل زنجیره ارزش، استفاده از ظرفیت مناطق ویژه و آزاد را از راهکارهای اساسی و بهره مندی از سایر ظرفیت های موجود در توسعه روابط تجاری و صادرات به کشور عمان عنوان کرد.

وزیر صنعت و تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان نیز در دیدار با فعالان اقتصادی استان فارس افزود: علاوه بر جنبه‌های تاریخی و سیاسی، در زمینه های تجاری و سرمایه گذاری هم می توانیم با هم به خوبی کار کنیم.

قیس بن محمد الیوسف، با اشاره به برگزاری بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان که روز گذشته در تهران تشکیل شد، اظهار کرد: این اجلاس به توسعه روابط ۲ کشور در زمینه صنعتی، تجاری و سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد و بیانگر تلاش های صادقانه و برادرانه برای توسعه و تقویت این روابط است.

وزیر تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری عمان گفت: نتیجه و خروجی جلسات اجلاس کمیسیون مشترک بیستم این بود که موارد و موضوعاتی که در حوزه روابط ایران و عمان دچار وقفه شده است، بار دیگر فعال شود.

وی ضمن تاکید بر تسهیل حضور و فعالیت فعالان اقتصادی ایرانی در کشور عمان، خاطر نشان کرد: امکانات ویژه‌ای جهت واحدهای تولیدی ایرانی که قصد دارند در عمان عملیات تکمیل محصول خود را نهایی نموده و صادرات را انجام دهند، درنظر گرفته شده است.

الیوسف اظهار کرد: تلاش ها همه در این جهت است که بتوانیم به بخش خصوصی که وظیفه دارد در جهت توسعه روابط ۲ کشور اقدام کند، کمک کنیم.

وی با یادآوری دومین سفر سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران و دیدار با دکتر رییسی رئیس جمهور ایران (خرداد ۱۴۰۲) گفت: این سفر با هدف تاکید بر این موضوع که روابط ۲ کشور عمیق، مستحکم، گسترده و دارای اهمیت بسیار بالایی است، انجام شد.

وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان، افزود: این سفر در راستای تجارت و شراکت های دیرینه بین ۲ کشور و همچنین در جهت تاکید بر چشم‌اندازهایی که پیش روی ما قرار دارد و در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور صورت پذیرفت.

الیوسف ادامه داد: ۲ دولت با اعطای تسهیلات و مشوق ها جهت فعالیت بیشتر بخش خصوصی که در شکوفایی و رشد پایدار روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور بسیار نقش دارد تاکید دارند.

وی، از تجار و بازرگانان استان فارس دعوت کرد تا از نمایشگاه سرمایه گذاری این کشور در مسقط بازدید کنند تا از روند مشارکت و فعالیت تجاری، فرصت های سرمایه گذاری و روش های بومی سازی سرمایه گذاری ها اطلاعات لازم را کسب نمایند.

وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان افزود: در این سالن و نمایشگاه تمام مراحل مربوط به سرمایه گذاری و کار تجاری و فرصت های سرمایه گذاری و روش های بومی سازی سرمایه گذاری ها مطرح شده است

الیوسف تصریح کرد: در زمینه های مختلف از انرژی و مواد غذایی گرفته تا کشاورزی و آبزی پروری و صنایع تبدیلی می توانیم با هم کار کنیم و به شکل هم افزا صنایع را تقویت کنیم.

استاندار فارس هم در جلسه با وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان گفت: آمادگی داریم که با اتاق بازرگانی عمان نسبت به قبل همکاری و روابط جدی تر و گسترده تری داشته باشیم و روابط اقتصادی و تجاری خود را با کشور عمان گسترش دهیم.

محمدهادی ایمانیه افزود: ما در شیراز تولید دارو، سرم و تجهیزات پزشکی داریم و در ارتباط با تولید دارو و صنایع دارویی نیز آماده همکاری با کشور عمان هستیم.

وی ادامه داد: در نگاه مردم ایران و به ویژه فارس و شیراز، کشور عمان و مردم آن مردمانی با اخلاق، با اصالت و انسان هایی اهل اعتدال شناخته شده‌اند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه فارس حدود پنج میلیون جمعیت دارد و امکانات جغرافیایی این استان و چهار فصل بودن آن باعث شده در عرصه‌های کشاورزی، باغداری، گردشگری و مسائل مرتبط با صنعت و معادن یکی از استان های پیشرو باشد، در تمام این امور با هماهنگی و حمایت دولت زمینه همکاری فراهم است.

استاندار فارس با بیان اینکه سطح ارتباط ایران و عمان متناسب با میزان علاقمندی مردم کشورمان به کشور عمان و مردمان آن نیست، افزود: انتظار است که در سفر امروز هیات تجاری عمان به فارس تدابیری برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه خطوط کشتی رانی، حل مسائل بانکی، تولیدات مشترک اندیشیده شود و شاهد جهش روابط فارس و عمان در این زمینه ها باشیم.

ایمانیه گفت: با توجه به وجود منطقه ویژه اقتصادی و شهر سلامت شیراز، در زمینه تامین زمین و صدور مجوزها جهت سرمایه گذاری، آماده هرگونه همکاری هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا