آموزش عالی کشور نیازمند گفتمانسازی کیفیت است
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دوازدهمین سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری به تبیین محورهای کیفیت نظام آموزش عالی پرداخت و گفتمانسازی کیفیت را از الزامات اعتلای بهرهوری در نظام آموزش عالی دانست.
بهگزارش سینا پرس فارس، همزمان با دومین روز سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری ویژه استان فارس که با حضور رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و هیأتهمراه ترتیب یافت؛ صدوهجدهمین جلسه هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان فارس در دانشگاه شیراز با حضور هیأترئیسه دانشگاه شیراز و جمعی از رؤسای زیرنظام آموزش عالی استان فارس برگزار شد.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، امروز ۱۵ آذرماه، در دوازدهمین سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری به اهداف اجرای این سفرها پرداخت و توضیح داد: در ادبیات دینی و عرفانی ما، سفر بهعنوان یک مسیر تعالیبخش بسیار استفاده شده و اثری سازنده دارد. سفرهای کیفیت هم تفاوتی با سفرهای تشریفاتی مدیریتی دارد و میتواند دستاوردهای بسیاری به همراه داشته باشد که منجر به تحولات مفیدی شود، از همینرو ما نیز از تعبیر «سفر کیفیت» استفاده کردهایم.
دکتر روحالله رازینی با بیان اینکه در مرکز نظارت، تنها نظارت و ارزیابی هدف غایی نیست، ادامه داد: هدف غایی، ارتقاء کیفیت است و ما مأموریتی داریم که انحصار تیم ماست و آن بحث «تضمین کیفیت» است. مبحث تضمین کیفیت اقتضائات و الزاماتی دارد و توجه به کیفیت فقط با دیدن کاستیها محقق نمیشود؛ بلکه این امر نیازمند اصلاح، خلاقیت و تغییر روشها، ابزارها و نگاههاست. در واقع، دغدغه اصلی ما ترویج و توجه به گفتمان کیفیت در آموزش عالی است.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف تأکید کرد: تمایز کار ما، بر تضمین کیفیت است تا بررسی انحراف عملکرد؛ از همینرو، رویکرد تضمین کیفیت، بر تعالی و ارتقا استوار است.
وی به تبیین محورهای کیفیت نظام آموزش عالی پرداخت و گفتمانسازی کیفیت را از الزامات اعتلای بهرهوری در نظام آموزش عالی دانست و توضیح داد: دوره توسعه کمی در آموزش عالی سپری شده است و شرایط اجتماعی به گونهای تغییر یافته که توسعه کمی نمیتواند مزیتآفرین باشد؛ بلکه با توجه به تغییر روندهای پژوهش، فناوری و گرایشهای جوانان و نیازهای جامعه و چالشهایی که توسعه کمی آموزش عالی در کشور ایجاد کرده، توجه به بحث کیفیت بسیار ضروری است.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف تأکید کرد: امروزه، بقای آموزش عالی منوط به تمایز، کیفیت و نقشآفرینی ما در این حوزه است و این امر مستلزم انجام صحیح و مناسب وظایف در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت است.
وی در ادامه به چالشهای اساسی بهرهوری و کیفیت در نظام آموزش عالی پرداخت و شبکه جامع نظارت را محور علمی و آگاه نظارت بر کیفیت نظام آموزش عالی دانست.
رازینی با بیان اینکه کیفیت در آموزش عالی نه بهعنوان یک شعار بلکه باید بهعنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: توسعه کمی مؤسسات منافع و ذینفعانی دارد که ساماندهی آن را با مشکل مواجه کرده است و اگر امروز اگر نوعی محدودیت برای یک مؤسسه آموزشی عالی ابلاغ شود، دهها ذینفع به آن اعتراض میکنند.
وی ضمن تقدیر از دبیرخانه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان فارس و گزارش جامع تحلیلی که ازسوی دکتر علیمحمدلو در این جلسه ارائه شد، تأکید کرد: برای ساماندهی به این وضعیت، نیازمند یک اراده فرابخشی هستیم و آمایش استانی و اراده استانی در این مسیر راهگشاست.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف با اشاره به اینکه رئیس جمهور در همه نشستهای خود با مدیران آموزش عالی بر بهرهوری آموزش عالی و نقش آموزش عالی در ارتقای بهرهوری کشور تاکید کرده است، گفت: متأسفانه آنگونه که باید و شاید بهرهوری آموزش عالی را منعکس نکردهایم. حرکتهای رشدی کشور که مرهون دانشآموختگان آموزش عالی کشور است، باید به جامعه بهخوبی نشان داده شود و مردم تأثیر و بهرهوری آموزش عالی را ببینند.
رازینی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اکنون جایگاه مرکز و شبکه نظارت و ارزیابی در آموزش عالی جایگاه بسیار ویژهای است و نقشی راهبردی در رفع چالشهای موجود در آموزش عالی کشور دارد.
سطحبندی مؤسسات آموزش عالی برمبنای بلوغ و رشدیافتگی در دستور کار
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف در پایان به موضوع سطحبندی مؤسسات نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، موضوع سطحبندی مؤسسات آموزش عالی برمبنای بلوغ و رشدیافتگی آنها، به مرکز نظارت سپرده شده است؛ نظام رتبهبندی ذیل نظام سطحبندی است و نمیتوان مؤسسات را با اندازهها، مأموریتها و طول عمر مختلف با هم در یک مجموعه رتبهبندی کرد و پیشتر به این موضوع کمتر توجه شده است. بنابراین ما سطحبندی را در اولویت قرار دادیم که مؤسسات در گام اول سطحبندی شوند و رتبهبندی ذیل آن مطرح می شود.
همچنین در این جلسه رئیس دانشگاه شیراز ضمن خیر مقدم به مهمانان این نشست، خواستار پیگیری جدی بحث آمایش آموزش عالی، باتوجه به مصلحت کشور شد و از کلیه زیرنظامهای آموزش عالی خواست تا در زمینهی دستیابی حداکثری به شاخصهای ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی حرکت کنند.
دکتر مسلم علیمحمدلو، دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان فارس در این جلسه گزارش تحلیلی جامعی از وضعیت نظام آموزش عالی در استان فارس ارائه کرد.
در انتهای جلسه نیز هریک از زیرنظامها به بیان نقاط قوت و ضعف حوزه تحت مدیریت و چالشها و دغدغههای کوجود پرداختند و در این خصوص بحث و تبادلنظر شد.