مسمویت غذائی منجر به التهاب روده می شود

بیماری التهاب روده یا کرون Crohn’s disease یکی از انواع بیماری های روده ای است که می تواند علاوه بر روده ،بخش های مختلفی از دستگاه گوارش را درگیر کند. این بیماری بیشتر در قسمت های انتهای روده کوچک دیده شده و می تواند تمامی لایه های روده را درگیر کرده و حتی به فیبروز تبدیل شود.

پرفسور برایان کومبس استاد دانشگاه مک مستر در اونتاریو کانادا که سرپرستی این مطالعات را بر عهده دارد در رابطه با کشف فوق اعلام کرد: متاسفانه این نوع از التهاب روده یک بیماری مادام العمر محسوب شده که معمولا در سنین اولیه عمر انسان را درگیر خود کرده و سبب می شود فرد بیمار برای ده های بعدی عمر خود در عذاب و ناراحتی باشد. این بیماری همچنین می تواند منجر به بروز سرطان روده بزرگ شده و مرگ زود هنگام را در پی داشته باشد.

پژوهشگران در این مطالعات از موش های آزمایشگاهی جهت بررسی دقیق تر التهاب روده استفاده کرده و دریافتند که التهاب های روده ای حاد عفونی که بر اثر باکتری های ناشی از مسمویت غذائی به وجود می آیند موجب تسریع رشد باکتری چسبنده تهاجمی  ای کولی adherent-invasive E. coli یا AIEC می شوند که می تواند التهاب روده کرون را در پی داشته باشد.

در ادامه این پژوهش ها همچنین مشخص شد حتی پس از حذف کامل باکتری های ناشی از مسمویت غذائی در موش ها، میزان باکتری چسبنده تهاجمی  ای کولی در روده آن ها با رشد قابل توجهی رو به رو شده و این موضوع سبب ادامه داشتن نشانه های بیماری در طولانی مدت خواهد بود.

پژوهشگران با تکیه بر موارد فوق اعلام کردند که بر اساس یافته های جدید باید در روش های مواجه با مسمویت غذائی تجدید نظر کرده و گروه بیماران در خطر رشد باکتری چسبنده تهاجمی  ای کولی شناسائی شده و تحت درمان قرار بگیرند. زیرا این گروه از افراد در خطر ابتلا به التهاب روده ای کرون هستند که می تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS Pathogens  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.