سیاست ما ارتقای بهره وری آب در سطح حوضه، مزرعه و گیاه است

علیمراد اکبری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهتمام وزارت جهاد کشاورزی به ارتقای بهره وری آب، اظهار کرد: کسانی که سهم بخش کشاورزی در مصرف آب را 90 درصد عنوان می کنند، اگر آمار و اطلاعاتی دارند ارایه نمایند. به اعتقاد ما مصرف آب در بخش کشاورزی کمتر از 70 درصد است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ممنوعیت کشت برنج در استان های غیرشمالی، همچنان شاهد کشت این محصول در برخی از مناطق همچون اصفهان هستیم؟ گفت: ما قانونی برای اینکه بگوییم کشت این محصول صورت نگیرد، نداریم اما در مناطقی که به دلیل محدودیت آب، امکان کشت برنج وجود ندارد هیچ گونه تسهیلات و حمایتی ارایه نمی دهیم. به عنوان مثال هیچ اعتباری برای تجهیز و نوسازی شالیزارها اختصاص نمی دهیم و ارایه منابع بانکی را هم محدود می کنیم.

وی افزود: این کشاورزان به دلیل محدودیت منابع آب می توانند کشت جایگزین انتخاب کنند. اگر این کار را انجام دهند، هر کمکی که بخواهند در اختیارشان می گذاریم.

اکبری با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری آب در این بخش، تصریح کرد: در حال حاضر سیاست های وزارتخانه در زمینه الگوی کشت به این سمت است که کشت گیاهان کم آب بر در دستور کار قرار بگیرد و کشت گیاهان پرمصرف هم به محیط های کنترل شده همچون گلخانه ها منتقل شود. علاوه بر این، بحث کشاورزی حفاظتی را پیگیری می کنیم که می تواند موجب افزایش نگهداری آب در خاک شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: نشاکاری به عنوان یکی از برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی مطرح است. ما با عمل نشاکاری می توانیم یک یا دو بار آبیاری را کاهش دهیم. تغییر فصل کشت هم از دیگر برنامه های ما است. به فرض کشت چغندر قند که قبلا بهاره بود را به فصل پاییز منتقل می کنیم. این کار به شدت میزان مصرف آب را کاهش می دهد چون گیاه می تواند از باران موثر استفاده کند.

اکبری با تاکید بر پیگیری بحث آب مجازی، اظهار کرد: در این راستا می کوشیم که محصولات پرمصرف را در برنامه واردات و محصولات کم مصرف را در برنامه صادرات قرار دهیم. همچنین با همکاری وزارت نیرو، مدیریت یکپارچه منابع آب هم دنبال می شود که در نتیجه آن، حکمرانی آب به دست کشاورزان و بهره برداران سپرده خواهد شد.

در حال حاضر متوسط راندمان آبیاری در کشور حدود 41 درصد است و تا پایان برنامه ششم آن را 5 درصد افزایش خواهیم داد

وی ادامه داد: ما به دنبال ارتقای بهره وری آب در سطح کشور هستیم. این سیاست را در 3 سطح پیگیری می کنیم؛ یکی در سطح حوضه آبریز، دیگری در سطح مزرعه و سوم در سطح گیاه.

اکبری با بیان اینکه به ازای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار، 4400 مترمکعب آب صرفه جویی می شود، گفت: گسترش آبیاری میکرو اولین رویکرد و اولویت اصلی ما است مگر اینکه مبانی فنی و تخصصی اجازه این کار را ندهد. البته استفاده از ماشین های آبیاری و سیستم های آبیاری بارانی هم در برنامه قرار دارد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بهبود و اصلاح روش های آبیاری سطحی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه است که بتوانیم راندمان این روش ها را افزایش دهیم. به هرحال بخشی از مزارع کشور با استفاده از این روش ها، آبیاری می شوند و می بایست راندمان آن را ارتقا بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر متوسط راندمان آبیاری در کشور حدود 41 درصد است و تا پایان برنامه ششم آن را 5 درصد افزایش خواهیم داد.  

 

گفت و گو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا