کسب دلارهای بیشتر از سلامت تا اقتصاد دریا
پشت صحنه درآمد گردشگری ترکیه چه می‌گذرد؟

آرین کربلائی: 21.7 میلیارد دلار! بله درست است این درآمد کشور ترکیه در همسایگی ایران تنها از محل گردشگری در نیمه نخست سال 2023 میلادی است و سوال اینجاست که آیا فقط جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و تاریخی این میزان درآمد را ایجاد کرده یا یک برنامه‌ریزی دقیق عامل جهش 27 درصدی درآمد این کشور بابت جذب گردشگر بوده است؟

به گزارش سیناپرس، یک شرکت بین‌المللی ارزیابی صنعت گردشگری به نام Ernst&Young، دلیل رشد صنعت گردشگری در ترکیه را دگرگونی روند سیاست‌ها در صنعت یادشده می‌داند و نتیجه می‌گیرد که در سال 2023 میلادی استفاده از فناوری، تجربه فرهنگی دیگر کشورها و به ویژه در حوزه سلامت و ایمنی بر رشد صنعت گردشگری جهان و البته ترکیه اثرگذار بوده به گونه‌ای که امروزه سفرهای سازگار با محیط زیست و حتی پروازهای هوایی با کمترین میزان آلاینده هوا در انتخاب گردشگران تاثیر می‌گذارد.

این گزارش می‌افزاید: یک عامل اثرگذار بر انتخاب مقصد سفر از گردشگران، فعالیت‌هایی سازگار با محیط زیست بهتر است و اقاماتگاه‌های سبز به یک اولویت تبدیل شده است. نتیجه این تغییر رویکرد در گردشگری را می‌توان در تازه‌ترین داده‌های انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی مشاهده کرد که نشان می‌دهد فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا با جابجایی بیش از 5.36 میلیون مسافر در ماه اکتبر سال 2023 میلادی شلوغ‌ترین فرودگاه جهان برای مسافران بین‌المللی بوده و فرودگاه بین‌المللی دوبی و استانبول در رتبه دوم و هفتم ترافیک مسافران بین‌المللی قرار گرفته‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال 2023 میلادی ترکیه توانسته است درآمد گردشگری‌اش را با 27 درصد افزایش به 21.7 میلیارد دلار برساند و یکی از اتفاقات مهم برگزاری بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا بین 2 تیم اینترمیلان و منچسترسیتی در 10 ژوئن سال جاری میلادی در ترکیه بود که درآمدی معادل 80 میلیون دلار برای شهر استانبول ترکیه به همراه داشته است.

سال گذشته میلادی این کشور شاهد 51 میلیون گردشگر از سراسر جهان بود که باعث شد تا ترکیه در رتبه پنجم از نظر تعداد گردشگر قرار گیرد و تعداد گردشگرانی که در نیمه نخست 2023 از این کشور دیدن کرده‌اند با 21 درصد افزایش نسبت به نیمه نخست سال قبل میلادی به 22 میلیون نفر رسید.

گردشگران برای چه به ترکیه می‌روند؟

شاید این پرسش برای‌تان مطرح باشد که هدف گردشگران از سفر به کشور ترکیه چیست؟ 76.2 درصد از گردشگرانی که در نیمه نخست سال جاری میلادی به این کشور سفر کرده‌اند می‌گویند هدفش‌ان تفریح، ورزش و دیدن فعالیت‌های فرهنگی بوده و 16.6 درصد هم برای دیدار با اقوام و دوستان شان را دلیل سفر اعلام کرده و تنها 3 درصد گردشگران انگیزه خود را خرید بیان داشته‌اند.

از کدام کشور گردشگر به ترکیه می‌رود؟

13 درصد کل گردشگران خارجی در 5 ماهه نخست سال 2023 میلادی ترکیه از روسیه بوده‌اند که تعداد سفر گردشگران روسی نسبت به مدت مشابه سال قبل با 34 درصد رشد مواجه شده و به 5.2 میلیون نفر رسیده است. گردشگران آلمانی و انگلیسی هم رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند. در یک ارزیابی آماری، بیشترین گردشگرانی که از استانبول ترکیه دیدن کرده‌اند، از کشورهای روسیه، آلمان، ایران، آمریکا، عربستان سعودی و انگلیس بوده است. این شهر در نیمه اول سال 2023 میلادی میزبان 11 میلیون و 524 هزار گردشگر بوده یعنی 16 درصد بیشتر از نیمه نخست 2022 میلادی.

استانبول ترکیه در سال 2022 میلادی پذیرانی بیش از 16 میلیون گردشگر خارجی بوده که شامل 9.3 درصد گردشگر روسی، 7.7 درصد گردشگر آلمانی و 6.9 درصد گردشگر ایرانی. افزون بر استانبول، شهر آنتالیا، مقصد دوم گردشگران خارجی در ترکیه به واسطه دهکده‌های توریسیت و تفریحی است که حدود 13 میلیون گردشگر را در سال گذشته میلادی جذب کرده و شهرهای ادیرنه و بودروم و موغلا به ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

سرمایه‌گذاری در گردشگری سلامت

شرکت Ernst&Young در گزارش خود می‌گوید: انگیزه گردشگران سلامت هم برای سفر به ترکیه در حال جهش است و در 6 ماهه نخست 2023 میلادی بالغ بر 746 هزار و 290 گردشگر برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی به ترکیه رفته اند.

به واقع ترکیه نه تنها دنبال جذب گردشگران با انگیزه تفریح و سرگرمی و فرهنگی است بلکه از گردشگری سلامت هم غافل نشده و در سال 2022 میلادی درآمد صنعت گردشگری سلامت این کشور 88 درصد رشد کرده و آمارها نشان می‌دهد تعداد گردشگران بخش توریسم سلامت در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون و 258 هزار بوده که که درآمدی معادل 2 میلیارد و 120 میلیون دلار به دنبال داشته است.

جذب گردشگر با اقتصاد دریا

مقامات آنکارا با اجازه دادن به بخش خصوصی ترکیه، راه جذب گردشگر و کسب درآمد از اقتصاد دریا را هم پیدا کرده‌اند و اکنون این کشور، به یکی از پیشروترین‌ها در گردشگری با کشتی‌های تفریحی کروز بدل شده است. به گونه‌ای که در نیمه اول سال 2023 میلادی بیش از 483 هزار نفر از طریق سفرهای دریایی از ترکیه دیدن کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: تعداد کشتی‌های کروز که در بنادر ترکیه پهلو گرفته‌اند نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد رشد کرده و به 420 فروند کشتی کروز و تعداد مسافران با 107 درصد افزایش به 310 هزار و 57 نفر رسیده است. که نماد آن را می‌توان در شهر کوش آداسی در حاشیه دریای اژه مشاهده کرد که شاهد پهلوگیری بیش از 191 کشتی کروز و 258 هزار و 719 گردشگر بوده است.

تکیه اقتصاد ترکیه به گردشگری

تردیدی نیست که ترکیه به گردشگری به عنوان یک منبع درآمد پایدار نگاه می‌کند چرا که سهم صنعت گردشگری از تولید ناخالص جهان رو به افزایش است و در سال گذشته میلادی به 7.6 درصد رسیده و برآورد می‌شود که درآمد حاصل از صنعت توریسم در جهان در سال 2023 میلادی 9.5 تریلیون و در سال 2033 میلادی به 15.5 تریلیون دلار افزایش یابد. سهم گردشگری در سال گذشته میلادی از تولید ناخالص داخلی اروپا با رشدی 40 درصدی به 579 میلیارد دلار رسیده است. در 3 سال اخیر سهم درآمدهای گردشگری ترکیه در تولید ناخالص داخلی از 2.1 درصد به 5.1 درصد رسیده آنهم در شرایطی که هزینه تورهای گردشگری در کشور ترکیه در سال 2022 میلادی نسبت به سال قبل آن بیش از 83 درصد و هزینه خدمات مسافرتی هم 82 درصد بیشتر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا