شناسائی فسیل یکی ازبزرگترین دایناسورهای جهان در برزیل

تیمی از دیرینه شناسان در کشور برزیل موفق به شناسائی بقایای فسیل شده یکی از بزرگترین دایناسورهای جهان و بزرگترین دایناسور کشف شده در این کشور شدند. این دایناسور در حدود بیست و پنج متر طول دارد. به گفته کارشناسان دیرینه شناس که به بررسی ویژگی های این دایناسور پرداخته اند،  جانور فوق از گونه "Austroposeidon magnificus" بوده که به یکی از اعضای خانواده دایناسورهای موسوم به تیراناسوروس titanosaurs تعلق دارد.

این دایناسور عظیم الجثه بر خلاف تیراناسوروس که یک شکارچی خون آشام محسوب می شده است؛ گیاه خوار بوده و بدن وی به خوبی تکامل پیدا کرده بود. این جانور دارای گردنی بلند و دمی کشیده بوده و جمجمه ای به نسبت کوچک داشت.

فسیل کشف شده در حال حاضر در موزه علوم ریو دو ژانیرو بوده و پژوهشگران در حال مطالعه آن هستند. یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در رابطه با ویژگی های دایناسور فوق گفت: البته این دایناسور عظیم الجثه بر خلاف تیراناسوروس که یک شکارچی خون آشام محسوب می شده است؛ گیاه خوار بوده و بدن وی به خوبی تکامل پیدا کرده بود. این جانور دارای گردنی بلند و دمی کشیده بوده و جمجمه ای به نسبت کوچک داشت.

به گفته پژوهشگران، "Austroposeidon magnificus" در عصر کرتاسه زندگی می کرد که بین 145 میلون سال پیش تا 66 میلیون سال پیش ادامه داشته است. اصلی ترین زیستگاه های این جانور نیز مناطق امروزی آمریکای جنوبی، آفریقا، قطب جنوب و اقیانوسیه اعلام شده است.

برای نخستین بار بخش هایی از ستون فقرات فسیل شده این دایناسور در سال 1950 میلادی توسط لولین ایوور پرایس ، دیرینه شناس مشهور برزیلی کشف شده بود. این دیرینه شناس در سال 1980 میلادی در حالی از دنیا رفت که هنوز هیچ کس نمی دانست این فسیل های کشف شده به چه نوع دایناسوری تعلق دارد.  در طول این مدت زمان طولانی، فسیل های فوث الذکر برای دفعات متعددی توسط پژوهشگران بررسی و آنالیز شدند تا سرانجام در روز چهارشنبه هفته گذشته به طور قطعی مشخص شد که این مهره های فسیل شده به گونه دایناسور "Austroposeidon magnificus" تعلق دارد.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا