احداث بزرگترین شهرک علمی فناوری در تهران

دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» امروز دوم آذر با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، وزرای صمت، ارتباطات، کشور و علوم، تحقیقات و فناوری و شهردار تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این همایش که در راستای جریان‌سازی انقلاب صنعتی چهارم و به‌هم‌رسانی شرکت‌های دانش بنیان و صنایع بزرگ برگزار شد، فعالان  ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان هم حضور داشتند.
امضا و تبادل توافق‌نامه‌های متعدد بین شرکت‌های دانش بنیان و وزارتخانه‌ها از جمله برنامه‌های دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان بود.
شهردار تهران طی سخنانی در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان از احداث بزرگترین شهرک علم و فناوری منطقه در ایران خبر داد و گفت: سه ناحیه نوآور در تهران را مشخص کرده و ۱۲ خدمت را در آنجا تعریف کردیم‌.

وی همچنین از ایجاد نمایشگاه دائمی علم و فناوری در پارک گفت‌وگو خبر داد.

زاکانی اظهار داشت: برای ایجاد بزرگترین شهرک علم و فناوری منطقه  زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار بدر پارک ولایت اختصاص داده شده و مجوز‌های آن هم اخذ شده است همچنین ۹ کارخانه نوآوری در شهر تهران سامان می‌یابد.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت هم در سخنانی با بیان اینکه با برگزاری نمایشگاه در کنار همایش‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فضایی جهت عرضه محصولات ایجاد خواهد شد گفت: این یک حرکت جدی است تا بتوانیم به واسطه آن صنعت کشور را هوشمند و دانش‌بنیان کنیم.
وی گفت: در این فرصت از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در رویداد می‌پرسم با توجه به مسائل و مشکلات موجود، چه اتفاقاتی در پیش است؟ باید منتظر چه چیزی باشیم؟ ما به عنوان دولت باید چه کنیم؟ شما باید چه قدم‌هایی بردارید؟ ما الان در کنار یکدیگر تیم جمهوری اسلامی هستیم و باید ببینیم در رقابت با دنیا قرار است چه کنیم؟

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در  این مراسم اظهار کرد: بحث هوشمندی باید فراتر از شهر دیده شود و باید به سمت زندگی فردی و اجتماعی هوشمند برویم. به جای شهر هوشمند باید از شهر دانا بگوییم؛ استفاده مطلوب و موثرتر از هوش و دانایی در شهر از اهمیت بالایی برخوردار است و فقط نباید به شهر هوشمند و استفاده از تکنولوژی در آن فکر کرد.

وی ادامه داد: وقتی واژه شهر هوشمند را می‌گوییم معنایش استفاده از تکنولوژی در شهر است، ولی وقتی از واژه شهر دانا می‌گوییم توجه به علوم انسانی که در آن معرفت و مدارا و اخلاق و انسانیت باشد مدنظر است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با اشاره به استفاده حداکثری کشورهای دیگر از فناوری های جدید، گفت: بستر تمام این هوشمندسازی ها در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات است که ظرفیت های خوبی در کشور برای این منظور داریم.
وی وضعیت کنونی در حوزه ظرفیت‌های هوشمند سازی را نسبت به دنیا مناسب عنوان کرد و افزود: هم اکنون در کشور ما سکوهای بومی که توسط جوانان ایرانی راه اندازی شده در حال ارائه سرویس هستند.
وزیر ارتباطات به نیازمندی های حوزه هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش بینی ها در آینده نزدیک در دنیا بیش از 40 میلیارد شیء به صورت بی سیم متصل می شوند و در کسری از ثانیه باید داده های این اشیا منتقل و پردازش شود که به همین منظور نیاز به ارتباطات پرسرعت، با کیفیت و امن دارد.
وی افزود: بر همین اساس برای فراهم کردن زیرساخت مناسب در کشور، پروژه بزرگ فیبرنوری منازل و کسب وکارها از یک سال گذشته آغاز و در 100 شهر نیز به پایان رسیده و تاکنون 4.5 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و سرعت های نزدیک به هزار مگابیت برثانیه نیز در این شهرها به مردم ارائه می شود و تا پایان دولت نیز تمام شهرهای کشور تحت پوشش این پروژه قرار می گیرند.

در این همایش بابک احمدی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو هم با بیان اینکه اتکای حداکثری به اقتصاد دانش‌بنیان و سهم حداکثری در اقتصاد کشور برای اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: جذب سرمایه، تامین ابزار و صنایع شهر هوشمند را در حوزه فن‌آوری با همکاری وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند گفت: هدف اصلی‌مان از برگزاری این همایش، جریان سازی در بدنه دولتی و خصوصی در خلق ایده‌ها، عملیاتی کردن آن و در نهایت تجاری سازی و صنعتی سازی است

وی با اشاره سطوح بلوغ فناوری، پژوهش، نمونه سازی و توسعه استقرار دانش، همراستایی و جریان سازی همه ارکان موثر در زیست بوم صنعت دانش بنیان را ضروری توصیف کرد.
وی افزود: در حوزه تشکیل شرکت‌های دانش بنیان اگر آشفتگی وجود داشته باشد، اتلاف منابع را خواهیم داشت.
امین فرجی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران هم با اشاره به تغییرات و گذارهای فناوری در عصر حاضر گفت: تکنولوژی وارد تمام عرصه های زندگی شده و تقریبا تمام جوانب زیست بشر را در خود جمع کرده است. این تغییرات به تحولات قابل توجه بین نسلی منجر شده است. به بیان دیگر تغییر در ذائقه نسل کنونی به واسطه تجربه هر روزه فناوری در زندگی روزمره خود، حکایت از ضرورت توجه ویژه در خصوص خلق شهرهایی هوشمندتر و در راستای اقتضائات این نسل دارد.
وی بیان کرد: برای رسیدن به این سطح ابتدا بایستی تعریف درستی از شهر هوشمند ارائه داد و در ادامه باید در خصوص چیستی شهرهای هوشمند تامل کرد. برای شهر هوشمند به اندازه تمام شهرها در سراسر کره خاکی می توان تعریف ارائه داد چرا که در درجه اول شهر هوشمند برای حل چالش هایی ایجاد می شود که گاه خاص هر نقطه شهری است. بنابراین تعریف شهر هوشمند می تواند به تناسب شهرها با تفاوت های فرهنگی، محیطی، اقتصادی، سیاسی و … متفاوت باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا