معرفی روبات های پوشیدنی با کاربرد درمان اعصاب حرکتی

موسسه مطالعات پیشرفته بیوروباتیک سنت آنا در شهر پیزا به تازگی موفق به طراحی و ساخت روبات های پوشیدنی ویژه ای شده است که می تواند به بیماران دارای اختلالات حرکتی و افرادی که بر اثر حوادث یا بیماری های مختلف، توان حرکت اندام خود را از دست داده اند، در بازیابی توان حرکتی کمک کند. این روبات ها به طور ویژه در بیماری هایی که طی آن به اعصاب حرکتی افراد آسیب رسیده است، کاربری دارد. بهترین نمونه برای این گروه از افراد، بیمارانی هستند که پس از بروز سکته، دچار اختلال حرکتی شده اند.

این روبات های پوشیدنی می توانند بر اساس برنامه تمرینی ارائه شده از سوی پزشکان متخصص مغز و اعصاب و فیزیوتراپ ها ، روش های متعددی بازیابی عصبی و عضلانی بیماران را اجرا کرده و بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، دو سیستم روباتیک ویژه برای شانه ها و زانو ها به طور مجزا طراحی شده و امکان انجام حرکات مشخصی را به بیماران می دهد.

در این پروژه پژوهشی که روندا  'Ronda' نام دارد، تجهیزات مختلفی با توانائی یاری رسانی در موارد ذکر شده ساخته شده که مسئولان این طرح در نظر دارند سالن ورزشی ویژه ای با کمک این تجهیزات تاسیس کنند تا بیماران نیازمند به بازیابی حرکتی  بتوانند در این محل به انجام تمرین بپردازند. این سالن ورزشی به عنوان بخشی از مرکز درمان عصبی بیمارستان کیازانلو خواهد بود. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، یک شعبه دیگر از این سالن نیز در بیمارستان ورسیلیا در ویارگیوی کشور ایتالیا تاسیس خواهد شد.

این روبات های پوشیدنی می توانند بر اساس برنامه تمرینی ارائه شده از سوی پزشکان متخصص مغز و اعصاب و فیزیوتراپ ها ، روش های متعددی بازیابی عصبی و عضلانی بیماران را اجرا کرده و بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، دو سیستم روباتیک ویژه برای شانه ها و زانو ها به طور مجزا طراحی شده و امکان انجام حرکات مشخصی را به بیماران می دهد. این تمرینات قابلیت بازگشت حرکت اندام بدن را داده و به کمک آن فرد بیمار می تواند با استفاده از عضلات قابل تحرک اندام فوقانی خود، روبات را به حرکت درآورده و به این ترتیب عضلات و اعصاب آسیب دیده تحرک داشته و تمرین می کنند. در این روبات ها یک سیستم واقعیت مجازی طراحی شده است که سطح دشواری تمرینات را مشخص کرده و همچنین قابلیت ها و توانمندی های حرکتی هر فرد را به طور مجزا بررسی و تجزیه و تحلیل می کند.

 منبع: ansa

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا