آغاز همکاری دانشگاه‌های کرکوک عراق و تبریز

رئیس دانشگاه تبریز گفت: با پیگیری‌های مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز، شعبه مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تبریز در آینده‌ای نزدیک در شهر کرکوک ایجاد خواهد شد.

به گزارش سیناپرس و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رئیس دانشگاه تبریز گفت: با پیگیری‌های مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز، شعبه مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تبریز در آینده‌ای نزدیک در شهر کرکوک ایجاد خواهد شد و مدرسین آموزش زبان فارسی به این منطقه اعزام خواهند شد و این یک گام مهم برای استقرار کرسی زبان فارسی در دانشگاه کرکوک و ایجاد رشته زبان فارسی در این دانشگاه است.

حسین صالح اکبر استاد نانو فناوری دانشگاه کرکوک نیز با اشاره به اشتراک‌های فرهنگی زیاد کرکوک و تبریز گفت: ما نیز به زبان ترکی صحبت می‌کنیم و هدف از حضور در شهر تبریز، برقراری همکاری‌های علمی و فرهنگی با دانشگاه تبریز و مؤسسات تحقیقاتی این شهر است و در نهایت خدمت‌رسانی به مردم و جامعه شهر کرکوک است.

وی با اشاره به تعداد بالای متقاضیان تحصیل در دانشگاه تبریز گفت: مردم کرکوک به راحتی می‌توانند به ترکی صحبت کنند و به راحتی می‌توانند با مردم شهر تبریز ارتباط بگیرند و ضمنا ما آگاهی و شناخت داریم که دانشگاه تبریز چه جایگاه مهی به لحاظ علمی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دارد.

صالح اکبر با اعلام اینکه تخصص‌های مورد نیاز در دانشگاه کرکوک ارائه نمی‌شوند، اظهار داشت: اختصاص یک سهمیه ویژه برای پذیرش دانشجویان ترک کرکوک در دانشگاه تبریز برای علاقمندان کرکوکی به تحصیل ضروری است و ما به صورت جدی خواستار ایجاد این سهمیه برای کرکوک هستیم.

چاپ مقالات در مجلات دانشگاه تبریز، عضویت اعضای هیئت علمی دانشگاه کرکوک در کمیته‌های علمی این نشریات، مشارکت استادان دانشگاه تبریز در رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد دانشجویان دانشگاه کرکوک، استفاده از امکانات آزمایشگاهی به ویژه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز و نیز بازدید‌های متقابل بین دو دانشگاه و یا مؤسسات تحقیقاتی دانشگاه کرکوک، از دیگر درخواست‌های صالح اکبر و هیئت همراه وی بود.

در پایان این نشست، استادان گروه زبان و ادبیات ترکی، دانشکده کشاورزی، حقوق، گروه تاریخ دانشگاه کرکوک و همچنین روزنامه‌نگاران و نویسندگان کرکوکی حاضر در این جلسه، به بیان نظرات و فعالیت‌های خود پرداختند و بر این نکته تأکید کردند که همکاری دانشگاه تبریز و محققان کرکوک برای توسعه همکاری‌های علمی دو طرف بسیار مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا