تولید محتوا در اقتصاد خلاق زیر ذره بین کارشناسان

نخستین نشست کارگروه تولید محتوای ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری با هدف احصاء مسائل حوزه محتوا و نشر با برش فناوری با حضور جمعی از فعالان حوزه تولید محتوا برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت یادشده، با اشاره به اسناد بالادستی حوزه فناوری‌های فرهنگی و نرم، کارگروه را جمع نخبگان، مشورتی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری دانست و ادامه داد: کارگروه، بازوی مشورتی است و در گام نخست باید نقطه اتصال ماموریتی و برش فناورانه این عرصه را تبیین کند و در همین راستا نقطه ارتباط شکل بگیرد. 
وی افزود: از نگاه ما، کارگروهی موفق است که ظرفیت‌های متعدد معاونت را شناسایی کند و پس از بررسی های لازم، از آن ظرفیت در راستای توسعه زیست بوم استفاده کند. کارگروه، رابطی میان بخش خصوصی و دولت است.
حسنلو با اشاره به نیازمندی‌های تعاملات بین‌المللی و بررسی بازیگران این عرصه از طریق کارگروه به عنوان بازوی فکری ستاد، برخی برنامه ها و اقدامات ستاد در عرصه حمایت‌های توسعه‌ای و اعتباری برای فعالان  واحدهای خلاق مانند برنامه‌های برخی حوزه های صنایع خلاق در ازبکستان و سایر کشورهای هدف را برشمرد.
او در ادامه گفت: کارگروه‌ها در تعاملات بین‌المللی و برنامه‌های معاونت با محوریت حوزه تخصصی خود در ارزیابی و بررسی واحد های خلاق برای اجرایی سازی این موارد نیز کمک می‌کنند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم همچنین ضمن بیان برخی اقتضائات و سازوکار فعالیت های معاونت و محدوده اثربخشی ستاد در حوزه صنایع خلاق، گفت: اتفاق اساسی در حوزه نشر، رسیدن به نقطه حرکت و اثرگذاری در عرصه اقتصاد خلاق حوزه نشر و تولید محتوا است. در همین راستا، معاونت به طرق مختلف به ویژه حمایتهای اعتباری و مالی در سطوح سیاستگذاری و حکمرانی زیست بوم شامل واحدهای خلاق و دانش بنیان و نیز سطح برنامه های معاونت و ستاد برای ایفای نقش ماموریتی خود در توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم اقدام می‌کند.

نیاز به تغییر نگرش تصمیم سازان

مهدی کاموس از فعالان تولید محتوا در ادامه گفت: ما نیازمند تغییر نگرش در سطح تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران عرصه تولید محتوا هستیم. وی با تاکید بر تمهید مطالبه مردم در عرصه صنایع خلاق و ضرورت اینکه مردم از زیست بوم و بازیگران تولید محتوا، مطالبه داشته باشند گفت: این زمانی محقق می‌شود که لایه حکمرانی، تصمیم سازان و تصمیم گیران برای حل مسائل و چالش های این زیست بوم ورود جدی داشته باشند.
کاموس در خصوص ایفای نقش توسعه‌ای این زیست بوم از صنایع خلاق در حوزه تولید محتوا بیان کرد: ما نیازمند آن هستیم که وضعیت فعلی خود را در عرصه تولید محتوای مکتوب و دیجیتال بدانیم و اینکه در چه نقطه ای از جهان این صنعت خلاق قرار داریم و قرار است به کجا برویم؛ ظرفیت ها و امکاناتمان چیست و چگونه مسائل این عرصه شناسایی و حل خواهد شد؟
در این نشست، سایر حاضران شامل جمعی از فعالان عرصه تولید محتوا، در خصوص جدی بودن وزنی کارگروه، ضرورت توجیه فعالان حوزه تولید محتوا نسبت به امکانات و اختیارات شکلی و محتوایی و عملیاتی کارگروه ها در حل مسائل آن عرصه و سایر موارد مطالبی را مطرح کردند.

زبان ارتباطی صنایع خلاق

بهروز آهنگربیگ، مسئول کارگروه های ستاد هم ضمن تشریح ماهیت و فعالیت های مرتبط سایر ستادها در حوزه نشر و تولید محتوا، برخی سازوکار اجرایی و عملیاتی سازی دغدغه ها و نیازمندی های کارگروه‌های تخصصی ستاد، کارگروه ها را زبان ارتباطی برای بیان ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، اهداف و نیازمندی‌های زیست بوم صنایع خلاق عنوان کرد.
در پایان مقرر شد کارگروه تولید محتوا، طی جلسات اندیشه‌ورزانه و عملیاتی برای احصاء نظام مسائلی و راه حل های مساله شناسی و اقدامات پیشران این عرصه از صنایع خلاق، اقدام کنند.
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا