آغاز هفته جهانی فضا با شعار «سنجش از دور»

 دکتر محمدهمایون صدر در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) با اشاره به آغاز هفته جهانی فضا افزود: در 59 سال پیش در 24 اکتبر 1957 اولین ماهواره ساخت بشر با نام «اسپوتنیک یک» توسط کشور شوروی در مدار زیر قرار گرفت که این اقدام منجر به آغاز عصر بهره‌برداری از فضای ماوراء جو بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس سازمان ملل متحد روزهای 4 تا 10 اکتبر را به نام هفته جهانی فضا نام‌گذاری کرده است، اظهار کرد: تمام کشورهای جهان همه‌ساله در این هفته که مصادف با 13 تا 19 مهرماه می‌شود، اقدام به برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها، سخنرانی‌ها و اطلاع‌رسانی برای تمام اقشار جامعه می‌کنند.

دبیر اجرایی هفته جهانی فضا هدف از اجرای این برنامه را کاربرد صلح‌آمیز فضایی، تکنولوژی‌های فضایی و دستاوردهای آن ذکر کرد و یادآور شد: این هفته جهانی با هدف آگاه کردن مردم از اهمیت بهره‌برداری و استفاده صلح‌آمیز از فضا برای توسعه پایدار، ترغیب دانش‌آموزان و دانشجویان به فراگیری علوم و تکنولوژی فضایی و ایجاد همبستگی‌های بین‌المللی در عرصه فعالیت‌های فضایی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران از سال 2000 میلادی با محوریت مرکز سنجش از راه دور کشور، فعالیت‌های هفته جهانی را برنامه‌ریزی کرده است، یادآور شد: با تاسیس سازمان فضایی ایران در سال 84، این سازمان همه‌ساله با مشارکت تمام نهادهای کشور سعی می‌کند هفته جهانی فضا در ایران را به صورت موثر برگزار کند.

دبیر اجرایی هفته جهانی فضا، شعار این دوره از هفته جهانی فضا را «سنجش از راه دور، توانمندسازی برای آینده» ذکر کرد و ادامه داد: در سال جاری با دعوت از بیش از 40 مرکز در کشور که به طریقی با فعالیت‌های فضایی و کاربردهای آن مرتبط هستند، اقدام به تدوین و اجرای فعالیت‌هایی در راستای اهداف هفته جهانی فضا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان فضایی اقدام به نامگذاری روزهای هفته جهانی فضا کرده است، افزود: بر این اساس روز سه‌شنبه، 13 مهرماه با نام روز فضا، ارتباطات و خدمات مکان‌پایه نامگذاری شده است.

به گفته صدر، اسامی  سایر روزهای این هفته به شرح ذیل است:

* چهارشنبه، 14 مهرماه، روز «سنجش از دور، مدیریت و برنامه‌ریزی منابع زمینی»

* پنجشنبه، 15 مهرماه، روز «نجوم، اکتشاف و سفرهای فضایی»

* جمعه، 16 مهرماه، روز «فناوری فضایی، انسان و محیط زیست»

* یکشنبه، 18 مهرماه، روز «حقوق و دیپلماسی فضایی»

* دوشنبه، 19 مهرماه، روز «فناوری فضایی، آموزش و سلامت».

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا