سیناپرس از تغییرات محیط زیست کسب و کارها گزارش می‌دهد
جهش اقتصاد خلاق با فناوری بلاک‌ چین

آرین کربلائی: بیش از 10 هزار متخصص حوزه فناوری بلاک‌چین در نشستی 4 روزه به ارزیابی جهان آینده پرداختند و نکته مهم اینکه همگان اذعان داشتند که بلاکچین نقش مهم در صنایع مختلف خواهد داشت و شفافیت، امنیت و کارایی را در عرصه اقتصاد خلاق تضمین می‌کند. داستان چیست؟

به گزارش سیناپرس، بدون شک، فناوری بلاک‌چین نقش مهمی را در صنایع مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد خلاق، ایفا و شفافیت، امنیت و کارایی را در صنایع خلاق تضمین می‌کند و در نتیجه امکان نوآوری و دسترسی بیشتر را برای صاحبان این صنعت فراهم می‌سازد.

اجلاس جهانی جیتکس 2023 که در 15 تا 18 اکتبر سال جاری میلادی در دوبی امارات متحده عربی برگزار شد، این اهمیت را نشان داد که در میان امواج انقلاب چهارم صنعتی، شناخت و درک عمیق از ظرفیت‌ها و کاربرد بلاک‌چین در دنیای خلاق یک ضرورت است.

بلاک‌چین و نوآوری واقعیت افزوده

در این رویداد بیش از 10 هزار متخصص بلاک‌چین و فناوری، رهبران کسب‌وکار، کارآفرینان و متخصصان ارشد دور هم جمع شده بودند تا مدت 4 روز، یافته‌ها و دیدگاه‌هایشان را با شرکت‌های بزرگ بلاک‌چین و استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. از جمله اتفاق خاص می‌توان به معرفی نوآوری واقعیت افزوده (AR) توسط 2 شرکت توسعه دهنده از بالی اندونزی به نام Maja Labs و Drezzo بود که امکان تجربه لباس‌های دیجیتال را از طریق تکنولوژی AR برای بازدیدکنندگان فراهم کرد.

بلاک‌چین و اقتصاد خلاق در اندونزی

اندونزی با وجود فرهنگ غنی خود، در بخش اقتصاد خلاق شهرت و اعتبار زیادی دارد. با این حال، چالش‌هایی مانند حق تکثیر و توزیع اثر، به طور مکرر پیش می‌آید. برای رفع این مسائل، بسیاری از فعالان صنعت خلاق به بلاک‌چین رجوع می‌کنند. این فناوری تضمین می‌کند که توزیع اثر و محصول آنها با شفافیت و امنیت انجام شود و در عین حال خطر کپی‌برداری کاهش پیدا خواهد کرد. طبق گفته مسئولان وزارت گردشگری و اقتصاد خلاق اندونزی، اقتصاد خلاق این کشور رتبه سوم را پس از ایالات متحده و کره‌جنوبی دارد و گردش مالی آن به بیش از 1,300 تریلیون روپیه (واحد پول اندونزی) می‌رسد.

بخش‌های مختلف صنعت خلاق در اندونزی، مانند سینما، موسیقی، مد و هنر، شجاعانه از این فناوری استفاده می‌کنند، به عنوان مثال، در بخش موسیقی، حق امتیازها با شفافیت بیشتری توزیع می‌شوند. در همین حین، صنعت فیلم از این فناوری در راستای کاهش سرقت هنری استفاده می‌کند و هنرمندان دیجیتال نیز اثرات خود را از طریق توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به فروش می‌رسانند. علاوه بر این، برندهای مد محلی می‌توانند اصالت محصولات را تایید کنند. با این کار، اندونزی نه تنها صنعت خلاق داخلی خود را تقویت می‌کند، بلکه دسترسی جهانی خود را نیز گسترش می‌دهد.

شفافیت، کارایی و واقعیت افزوده از طریق بلاک‌چین

همکاری بین Maja Labs و Drezzo  ترکیبی از واقعیت افزوده (AR) با بلاک‌چین ایجاد کرده است که تجربه متفاوتی را برای مصرف کننده به ارمغان می‌آورد . AR امکان تعامل با اشیاء دیجیتال در دنیای واقعی را فراهم می‌کند، در حالی که بلاک‌چین اصالت و واقعی بودن محصول را تضمین می‌کند و شخصی‌سازی محصولات و خدمات براساس داده‌های کاربران این تجربه را بهبود می‌بخشد و تحقق خواسته‌های مصرف کننده را هم ممکن می‌سازد.

از نظر اقتصادی، ادغام AR و بلاک‌چین ظرفیت‌های گسترده را برای فعالان حوزه اقتصاد خلاق ایجاد می‌کند و باعث گسترش بازار صنایع و خدمات خلاق خواهد شد و این برای جوانان شیفته و خوره تکنولوژی بسیار اهمیت دارد. افزون بر اینکه مدل‌های تجاری جدیدی پدیدار می‌شوند، مانند فروش توکن‌ها برای دسترسی به تجربیات AR یا خرید کالاهای مجازی. چرا که اعتماد مصرف‌کننده به دلیل تضمین اصالت توسط بلاک‌چین افزایش می‌یابد و این تحول وفاداری مشتری را بیشتر و همکاری‌های بین‌صنعتی نوآورانه را نیز رشد می‌دهد.

صنعت خلاق دیگری که در حال حاضر آماده بهره‌برداری از بلاک‌چین است، صنعت فیلم است. با استفاده از بلاک‌چین، تهیه‌کنندگان فیلم می‌توانند آثار خود را مستقیماً به تماشاگران ارائه دهند، آنهم بدون نیاز به توزیع‌کنندگان یا مراکز نمایش فیلم. این الگو به صورت مستقیم کالا یا خدمت خلاق را به دست مصرف‌کننده می‌رساند و رویای از تولید به مصرف را محقق می‌سازد و نتیجه این تغییر توزیع عادلانه سود برای تمامی عوامل دخیل در تولید فیلم خواهد بود. چرا که تراکنش‌ها شفاف ثبت شده و به تهیه‌کنندگان فیلم امکان محاسبه آمار تماشاچیان را می‌دهد و استراتژی‌های بازاریابی هدفمندتری را پیشنهاد می‌کند.

فرصت‌های کشورهای در حال توسعه

صنعت خلاق به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های ایجاد مشارکت در تولید و فروش کالاها و خدمات، ایجاد شغل و ترویج صادرات فرهنگی و گردشگری به رشد اقتصادی مناطق مختلف جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه، کمک می‌کند. ارزش یا گردش مالی اقتصاد خلاق جهانی در حال حاضر به 2.25 تریلیون دلار می‌رسد و بخش‌های مانند رسانه‌ها، طراحی و گردشگری فرهنگی را در برمی گیرد و بر اساس آمارها در سال 2018، صنایع و خدمات خلاق به اقتصاد اتحادیه اروپا باعث رشد 4.4 درصدی کیک اقتصاد اروپا شد که معادل 760 میلیارد دلار بوده است.

در عصر دیجیتال، کشورهای درحال توسعه فرصت طلایی‌ دارند تا با کمک فناوری بلاک‌چین آثار خلاقانه خود را در سطح جهانی به نمایش بگذارند. به عنوان مثال، صنعت فیلم نالیجا در نیجریه که یکی از بزرگترین صنایع فیلم جهان است، اغلب به دلیل توزیع غیرقانونی ضرر می‌دهد. حالا بلاک‌چین می‌تواند توزیع فیلم را بهینه‌سازی کرده و تقلب‌ها را کاهش دهد. همچنین می‌تواند تضمین کند که تولیدکنندگان و بازیگران به‌صورت منصفانه پاداش می‌گیرند و حتی رضایت مصرف کننده را هم به دنبال دارد چرا که فناوری بلاکچین نه تنها از اصالت کالاها و خدمات محافظت می‌کند بلکه تراکنش‌های بین‌المللی را هم ساده‌تر می‌سازد و همکاری‌های بین‌ المللی را تسهیل می‌کند.

تجربه اندونزی پیش روی همه

از منظر جهانی امروز، فناوری بلاک‌چین ظرفیت عظیمی برای آینده اقتصاد خلاق ایجاد کرده و گسترش همکاری بین شرکت‌های دانش بنیان و فناور از جمله نظیر همکاری بین شرکت‌های Maja و Drezzo نشان می‌دهد که چگونه این فناوری‌ها می‌توانند محصولات و تجربیات نوآورانه و منحصربه‌فردی را ایجاد کنند.

اندونزی به عنوان یک کشور درحال توسعه با فرهنگ غنی و جمعیت خلاق بزرگ، گام‌های پیشرفته‌ای در بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نشان داده است. اما پتانسیل مشابهی در کشورهای درحال توسعه دیگر با میراث فرهنگی غنی و منابع انسانی کارآمد وجود دارد.

وقتی کشورهای درحال توسعه بلاک‌چین و واقعیت افزوده را یکجا ادغام می‌کنند، نه تنها اقتصاد خلاق رشد می‌کند بلکه می‌توانند چالش‌های توسعه‌ای مانند شفافیت، دسترسی به بازار جهانی و حقوق مالکیت فکری را نیز مدیریت کنند. با اجرای صحیح و همکاری‌های بین‌المللی، این فناوری می‌تواند رشد اقتصاد خلاق در کشورهای درحال توسعه را تحریک کند و به آن‌ها صدای قوی‌تر و موقعیتی استراتژیکی در صحنه جهانی بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا