دانشگاه شیراز جزو 3 دانشگاه برتر تحقیقاتی کشور قرار گرفت

احمد عریان دوشنبه 12 مهر در یک کنفرانس خبری، سهم اعتبارات پژوهشی دانشگاه شیراز را کمتر از 15 درصد تعیین شده دانست و در عین حال گفت: امسال حدود 4 میلیارد تومان به اعتبارات پژوهشی دانشگاه شیراز افزوده شده است.

وی اضافه کرد: از کل اعتبارات پژوهشی دانشگاه شیراز 2.5 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و 1.4 میلیارد تومان برای خرید مواد مصرفی و تعمیر تجهیزات اختصاص یافته است.

این استاد دانشگاه شیراز با تصریح بر این نکته که 4 درصد درآمد ناخالص ملی باید به حوزه پژوهش اختصاص یابد اما در حال حاضر تنها نیم درصد اختصاص می‌یابد، افزود: قرار بود 3 درصد اعتبارات سرمایه‌ای کشور به حوزه پژوهش اختصاص یابد اما این امر نیز تاکنون محقق نشده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه دانشگاه‌ها در ایران بیش از آن که دولت به آنها توجه کند در تولید علم تلاش کرده‌اند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها به دلیل تحریم ‌ها در خرید تجهیزات آزمایشگاهی مشکل داشتند آنجا که مشکلی برای خرید نداشتند اعتبار کافی برای خرید تجهیزات نداشته‌اند از سویی با وجود اینکه 80 درصد محققان و 80 درصد تولید علم از 13 دانشگاه‌ برتر کشور است که دانشگاه شیراز نیز جزو آنهاست اما توجهی به آنها نشده است.

عریان با تاکید بر اینکه خیران کشور باید به سمت ساخت آزمایشگاه و خرید تجهیزات آزمایشگاهی حرکت کنند، گفت: امروز نیاز است که از ظرفیت خیران برای توسعه ملی و توانمند کردن دانشگاه‌ها استفاده شود.

نمی توان با درآمد قراردادهای پژوهشی دانشگاه را اداره کرد

وی با بیان اینکه  با درآمد قراردادهای پژوهشی نمی‌توان دانشگاه را اداره کرد، عنوان کرد: دانشگاه شیراز حدود 30 میلیارد تومان قرارداد پژوهشی منعقد کرده است که سهم دانشگاه تنها 3 میلیارد تومان است که در مقابل هزینه‌های دانشگاه رقم بسیار ناچیزی است.

این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه شیراز در رتبه ‌بندی نیچر برای نخستین ‌بار جزو ۶۰۰ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است، گفت: موسسه علم ‌سنجی نیچر در سال ۲۰۱۶ دانشگاه شیراز را در زمره ۳ دانشگاه برتر تحقیقاتی کشور انتخاب کرده است.

عریان ادامه داد: براساس اعلام موسسه علم‌سنجی نیچر در سال 2016 دانشگاه شیراز جزو 3 دانشگاه برتر تحقیقاتی کشور شناخته شده است و سال گذشته 8 دانشگاه ایران نیز در زمره 940 دانشگاه برتر جهان قرار داشتند اما خوشبختانه امسال این رقم به 13 رسیده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز در رتبه ‌بندی موسسه علم‌سنجی نیچر برای نخستین‌ بار جزو 600 تا 800 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است، افزود: برنامه دانشگاه شیراز بر این است که تا دو سال آینده در رتبه 500 تا 600 دانشگاه‌ های جهان قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز بیان کرد: دانشگاه شیراز در 10 سال گذشته 8 هزار مقاله در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر کرده است که 21.29 درصد آن در ژورنال‌های سطح بالا چاپ شده است که امید است این رقم در سال‌ های آینده به 25 درصد افزایش یابد.

عریان با بیان اینکه در این 10 سال دانشگاه شیراز 151 مقاله در ژورنال‌هایی که ضریب آنها بیشتر از 5 است به چاپ رسانده است، خاطرنشان کرد: در این مدت یک هزار و 543 مقاله یعنی 19.22 درصد مقالات نیز با مشارکت محققان خارج از کشور نوشته و چاپ شده است.

عریان با بیان اینکه 38 مقاله از دانشگاه شیراز جزو مقالات پراستناد، 2 مقاله جزو مقالات داغ و جمعا 39 مقاله از دانشگاه شیراز جزو مقالات سطح بالا محسوب شده است، عنوان کرد: در سال 2009 نیز یک مقاله در ژورنال نیچر که ضریب تاثیر بالایی حدود 38.4 دارد، چاپ شده است.

به گزارش ایسنا، معاون پژوهشی دانشگاه شیراز با بیان اینکه کم بودن تعداد ارجاعات به مقالات چاپ شده اساتید این دانشگاه، کم بودن تعداد دانشجو و استاد بین ‌المللی، پایین بودن نسبت استاد به دانشجو در این رتبه‌ بندی تاثیر داشته است، گفت: نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه شیراز 23 به یک و در دانشگاه‌هایی که در رتبه 200 جهان قرار دارند این رتبه 3 به یک است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا