برگزاری جشنواره علم با شعار تنوع زیستی‌ فرهنگی

موزه ملی علوم و فناوری ایران به مناسبت هفته ترویج علم، نهمین جشنواره «علم برای همه» را با شعار «تنوع زیستی-فرهنگی» به صورت مجازی و در بخش‌های مختلف از ۲۰ آبان برگزار می‌کند.

به گزارش موزه ملی علوم و فناوری ایران، همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، (۱۹ آبان، ۱۰ نوامبر) همچون سال‌های گذشته، نهمین جشنواره علم برای همه موزه ملی علوم و فناوری ایران به مناسبت روز جهانی علم و هفته ترویج علم با دغدغه‌مندی زیست‌ محیطی با شعار تنوع زیستی‌فرهنگی، از روز شنبه ۲۰ آبان به صورت مجازی و در بخش‌های مختلف آغاز می‌شود و مطالب و موضوعات مطرح شده بر روی سایت موزه به آدرس https://www.inmost.ir/festivals/ در دسترس علاقمندان خواهد بود.

براساس این گزارش، نهمین جشنواره علم برای همه در بخش‌های متنوع همچون؛ صفحۀ دادارچه، که قصه‌هایی در مورد محیط زیست به ۹ زبان و گویش رایج در ایران برای کودکان گروه سنی زیر ۱۲ سال است، صفحۀ بوم‌رنگ، شامل بخش‌های: دانش بومی، مروری بر تنوع دانش و فناوری‌های بومی؛ تنوع زیست‌ـ فرهنگی برگزار می شود.

معرفی روایت علمی عوارض جغرافیایی، پدیده‌های طبیعی، گونه‌های گیاهی و جانوری هر اقلیم در کنار روایت فرهنگی، آداب و رسوم، اسامی محلی و همزیستی شکل گرفته بین انسان و طبیعت؛ کنشگران محیط‌زیست، فیلم‌های کوتاه از تلاش‌های کنشگرانی که با تدابیری برخاسته از جامعه محلی در پی حل مشکلات برآمده‌اند و گفت‌وگو، چالش راه‌کارهای موجود و دعوت از مخاطبان به نقد و گفت‌وگو درباره دانش بومی از دیگر بخش های این جشنواره است.

نهمین جشنواره علم برای همه با شعار «تنوع زیستی‌فرهنگی» برگزار می‌شود

جشنواره‌ علم برای همه در تلاش است تا مخاطبان را از هر شهر، روستا و فرهنگی در بخش‌های مختلف برای معرفی محیط‌زیست و فرهنگ مردم منطقه خود به مشارکت دعوت کند و امیدوار است، درک این درهم‌تنیدگی زیستی و فرهنگی، راهکارهای بهتری برای رویارویی با مسایل و بحران‌های محیط‌زیستی پیش پای مردم و مسئولان بگذارد.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار (۱۹ آبان مصادف با ۱۰ نوامبر) بر اهمیت نقش علم در جوامع و نیاز برای تعامل با افراد بیشتر در مورد مسائل نوظهور علمی تاکید دارد. این روز همچنین اهمیت ارتباط علم با امور و زندگی روزمره را نشان می‌دهد.

تاثیر علم بر زندگی روزمره مردم و الزامات اجتماعی عمیق آن شامل الزامات مرتبط با ماهیت اخلاقی علم باعث شده سواد علمی پیش‌شرطی برای روندهای مردم‌سالارانه موثر باشد. بر همین اساس شرکت‌کنندگان در همایش جهانی علم (بوداپست، ژوئیه ۱۹۹۹ مطابق با تیر ۱۳۷۸) به ابتکار سازمان آموزش علمی، فرهنگی و سازمان ملل متحد (یونسکو) و شورای بین‌المللی علم، خواستار حمایت برای بیشتر برای توجه افکار عمومی به دانش در جوامع شدند.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار از طریق تعمیق پیوند جوامع با علم، با این هدف در تقویم جهانی جای گرفت که شهروندان کشورهای مختلف از پیشرفت‌های علمی مطلع باشند. این روز بر نقش دانشمندان در گسترش بینش افراد از سیاره زمین تاکید دارد تا جوامع پایدارتر باشند، همچنین فرصتی برای هم‌افزایی و بسیج همه فعالان حوزه علم برای صلح و توسعه از دولتمردان گرفته تا رسانه‌ها و دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

به همین مناسبت در ایران هفته‌ای تحت عنوان هفته ترویج علم، ۲۰ تا ۲۵ آبان با برگزاری برنامه هایی متنوع گرامی داشته می‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا