سیناپرس تجربه کشورها را رصد می‌کند
گام‌های بلند کنیا به سوی رونق اقتصاد خلاق

تازه‌ترین خبرها از گام بلند کشور کنیا در قاره آفریقا به سمت اقتصاد خلاق حکایت دارد و چکیده سیاست‌های این کشور در مسیر ترویج صنایع خلاق که در کارگاهی توسط کمیسیون ملی کنیا برای یونسکو منتشر شده که شعار آن این است: به سوی ترویج فرهنگ پویا و صنایع خلاقانه جامع در کنیا.

به گزارش سیناپرس، به منظور ترویج رشد صنایع فرهنگی و خلاقانه کنیا، کمیسیون ملی کنیا برای یونسکو به تازگی یک کارگاه برگزار کرد تا یک خلاصه سیاست با عنوان “به سوی ترویج فرهنگ پویا و صنایع خلاقانه جامع در کنیا” را منتشر کند. این اقدامات نتیجه اجلاس‌های مشورتی گسترده با مشارکت تعدادی از ستادهای مربوطه، از جمله بخش فرهنگی دفتر منطقه‌ای یونسکو، مقامات دولتی مرکزی و استانی، جامعه مدنی، بخش خصوصی و انجمن‌های فرهنگی است.

این گردهمایی نشان می‌دهد که فرهنگ در توسعه پایدار چقدر اهمیت دارد، چه اینکه در ماده 11 قانون اساسی کنیا، فرهنگ به عنوان پایه ملت و تمدن تجمعی مردم و ملت کنیایی شناخته است. با این حساب این رویکرد به نمایان شدن جلوه‌های پیشرفت سریع اقتصاد خلاقانه به عنوان به عنوان یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد کنیا تبدیل می‌شود که نه تنها به مثابه یک موتور اشتغال عمل می‌کند، بلکه عامل ایجاد نوآوری و انسجام ملی هم شناخته می‌شود و به آن اعتبار می‌دهد.

دکتر ماسانوری ناگائوکا، مشاور منطقه‌ای فرهنگ، دفتر منطقه‌ای یونسکو برای آفریقای شرقی می‌گوید: ” اقتصاد خلاقانه کنیا نه تنها منشا بسیاری از شغل‌هاست، بلکه نمادی از نوآوری و اتحاد است. بیایید سیاست‌هایی بسازیم که یک تابلوی روشن‌تر برای فرهنگ و صنایع خلاقانه ملت ما شکل دهد.”

این گزارش می‌افزاید: اقتصاد خلاق در چارچوب یک افق اقتصاد دیجیتال به سرعت در حال گسترش است که تولید و دسترسی به کالاها و خدمات خلاقانه را ترویج می‌دهد؛ از این منظر کشور کنیا متعهد به ایجاد یک چارچوب سیاستی و قانونی قوی و انعطاف‌پذیر است تا رشد اقتصاد خلاق را تسهیل کند.

در کارگاهی که بیش از 30 نفر شامل نمایندگان دولت‌های استانی از کیسومو، نایروبی، مومباسا و ناکورو، همچنین مقامات دولتی مرکزی، جامعه مدنی، متخصصان صنعت خلاق و مجریان آن حضور داشتند، در مورد حداقل‌های اساسی و ضروری جهت تقویت اقتصاد خلاق که باید به تصویب دولت کنیا برسد، بحث و گفتگو کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان در کارگاه در گفتگوهای خود بر مسائل اصلی و فرصت‌های پیش رو، جهت ایجاد محیطی موثر برای رشد اقتصاد خلاق به ویژه از دریچه فرهنگ گفتگو کردند و ضرورت وجود یک چارچوب سیاستی و قانونی جامع، زیرساخت‌های فیزیکی، دیجیتالی و مالی قوی، سیاست‌های حمایت کننده از ظرفیت‌ها و آموزش و توسعه مهارت‌ها را یادآور شدند که نتیجه آن اتخاذ تدابیری برای تسهیل توسعه پایدار در کنیا خواهد بود.

در طی این کنفرانس 16 پیشنهاد کلیدی ارائه شد که هدف از آن‌ها کاهش مشکلات و حل این چالش‌ها بود. این راه‌حل‌ها شامل ضرورت اجرای سیاست‌های یکپارچه توسط دولت و اطمینان از اجرای استراتژی‌ها برای بخش فرهنگی و خلاقانه بدر هر 2 سطح ملی و استانی، تولید و انتشار پایدار آمارهای فرهنگی، ترویج کالاها و خدمات فرهنگی برای صادرات، و ادغام آموزش هنر در تمام سطوح تعلیم و تربیت بود.

دکتر جیمز نجوگو، دبیرکل کمیسیون ملی کنیا برای یونسکو می‌گوید: کمیسیون ملی کنیا برای یونسکو اعتقاد دارد که سیاست‌های فرهنگی صحیح به ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، کاهش فقر، ایجاد انعطاف اجتماعی، تساوی جنسیتی، آموزش جامع و همچنین حل مشکلات تغییرات آب و هوا و چالش‌های محیط‌زیستی کمک خواهد کرد.

با فرهنگ و اقتصاد کنیا آشنا شویم

به گزارش سیناپرس، کنیا کشوری است با فرهنگ‌های متفاوت، فرهنگ‌های در خور توجه عبارتند از: سواحلی در مناطق ساحلی، پاستورالیست در شمال و خرده فرهنگ‌های جوامع مرکز و غرب. امروزه فرهنگ ماسایی هر چند که فقط یک قبیله کوچک است اما به جهت صنعت گردشگری به خوبی شناخته شده ‌است. 42 قبیله از نژادهای مختلف آفریقایی در کنیا شناسایی شده اند. مومباسا دومین شهر پر جمعیت کنیا به حساب می‌آید و مرکز صنعت گردشگری در ناحیه ساحلی است.

اقتصاد کنیا بر پایه اصول اقتصاد آزاد بنا نهاده شده و این کشور عضو سازمان تجارت جهانی، جامعه اقتصادى شرق آفریقا است و مهمترین اقلام صادراتی این کشور چای، قهوه، گل و گوشت است و صنعت گرشگری و ترانزیت از منابع تامین ارز این کشور به شمار می‌رود . کنیا صنعتی ترین کشور در جامعه شرق آفریقا محسوب می‌شود که در آن شرکت‌های بزرگ چند ملیتی همچون شرکت‌های انگلیسی،آلمانی ،فرانسوی ،هلندی ،آمریکائی و ژاپنی با بیشترین سرمایه گذاری مشغول فعالیت هستند.

صنعت گردشگری و توریست در کنیا پس از کشاورزی از دومین جایگاه در منبع درآمد خارجی بر خوردار است که از جاذبه‌های توریستی به 24 پارک ملی وحش اشاره کرد که تحت حفاظت شدید قراردارد . از دیگر چشم‌اندازهای توریستی می‌توان به مساجد و آثار معماری اسلامی در استان ساحلی و شهرهای مومباسا و لامو، کشتزارهای قهوه و چای در تیکا، رشته کوه‌های کلیمانجارو و موزه حیات وحش، قلعه مسیح در مومباسا و سواحل دریای هند اشاره کرد.

ترجمه: آرین کربلائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا