«توانمندسازی روانشناختی» راهی برای حل معضل بیکاری

آمار نشان می دهد در کشور ما سالانه 270 هزار دانش آموخته دانشگاهی آماده ورود به بازار کار می شوند ولی این بازار توان تامین شغل برای آن ها را ندارد. در این میان وضع دانش آموختگان رشته کشاورزی وضعیت بدتری دارد. نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان این رشته ارزشمند که سالانه حدود 147 هزار نفر را شامل می شوند، 28 درصد است که این میزان، دو برابر نرخ بیکاری در بین سایر توده ها و بالاترین نرخ بیکاری در بین کل دانش آموختگان دانشگاهی است و موضوع بیکاری و عدم یافتن شغل مناسب برای این افراد علیرغم تمام تلاش هایی که صورت گرفته، کماکان به قوت باقی است.

توانمندسازی، موجب بهبود احساس مسئولیت و پاسخ گویی افراد، افزایش دانش و اختیارات آن ها در امور شغلی و بهبود کلی عملکرد سازمانی آن ها می شود و لذا می تواند اهمیت زیادی در بهبود وضعیت اشتغال پذیری افراد داشته باشد.

برای رفع چنین معضلی به نظر می رسد تکیه صرف به منابع مادی و عدم توجه به مسائل بنیادی دیگر، کارگشا نباشد. در این رابطه، توجه به توانمندسازی روانشناختی دانشجویان در طول دوره تحصیل به منظور آماده سازی آن ها برای ورود به بازار کار می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. توانمندسازی، موجب بهبود احساس مسئولیت و پاسخ گویی افراد، افزایش دانش و اختیارات آن ها در امور شغلی و بهبود کلی عملکرد سازمانی آن ها می شود و لذا می تواند اهمیت زیادی در بهبود وضعیت اشتغال پذیری افراد داشته باشد.

به منظور بررسی علمی این موضوع، محققینی از دانشگاه بوعلی سینای همدان پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن تاثیر مولفه های مختلف «توانمندسازی روانشناختی» بر اشتغال پذیری دانشجویان رشته کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این پژوهش کاربردی که به کمک پرسش نامه های علمی خاص انجام گردیده، 375 نفر از دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان که 72 درصد آن ها دختر و 28 درصد پسر بودند شرکت نموده اند. 84 درصد این دانشجویان در مقطع کارشناسی، 11 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 6 درصد نیز در مقطع دکترا در حال تحصیل بوده اند.

 یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین مولفه های توانمندسازی روانشناختی و اشتغال پذیری دانشجویان فوق ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر هر چه دانشجویان کشاورزی از لحاظ روانشناختی دارای توانمندی بیشتری باشند، اشتغال پذیری آن ها بیشتر خواهد بود.

مقایسه بین پسران و دختران در این خصوص نشان می دهد مولفه هایی نظیر «احساس شایستگی» و «احساس داشتن اعتماد» تاثیر بیشتری در توانمندی دختران دارد در حالی که در مورد پسران، «احساس معنادار بودن» و «احساس تاثیرگذاری» دارای تاثیر بیشتری است.

بر اساس یافته های این پژوهش که به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه «پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی» به چاپ رسیده، بالا رفتن میزان توانمندی و توسعه مولفه های آن در یک محیط، تاثیر به سزایی در افزایش اشتغال پذیری و حتی خوداشتغالی افراد دارد.

پژوهشگران با توجه به یافته های مطالعه خود، برای افزایش اشتغال پذیری دانشجویان رشته کشاورزی، پیشنهاد داده اند که مسئولین مربوطه، این دانشجویان را به طور موثری با حیطه ها و موضوع های کارآفرینانه بخش کشاورزی آشنا نموده و در این راستا کارگاه های آموزشی مختلفی در زمینه خوداشتغالی و ترویج فرهنگ آن برگزار نمایند.

 

گزارش : محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: علی آبادی، و. و همکاران. 1395. تاثیر مولفه های توانمندسازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان کشاورزی بوعلی سینا. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8(37): 31-21.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا