وضعیت سلامت روانی جامعه نیازمند توجه جدی است

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه طرح ملی بررسی سلامت روانی در سال 1399 نشان داد که 29.7 درصد کل جامعه ایرانی به نوعی از نشانه های اختلالات روانی رنج می برند، بر لزوم توجه جدی نسبت به وضعیت سلامت روانی جامعه تاکید کرد.

به گزارش سینا پرس فارس، علی فتحی آشتیانی، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، امروز 9 آبان در سومین دوره از همایش ملی روان شناسی و سلامت از سازگاری تا بهزیستی، بیانات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: به فرموده ایشان موضوعاتی همچون طلاق، اعتیاد، پرخاشگری، کارگریزی، مصرف گرایی و غیره از مسائل اساسی است و نخبگان، دستگاه ها، رسانه ها و همه موظف به تلاش در جهت بهبود سبک زندگی، رفتار اجتماعی، اخلاق عمومی و فرهنگ زندگی هستیم.

فتحی آشتیانی با بیان اینکه “رویکرد اجتماعی به سلامت” به عنوان یکی از ده موضوع در اولویت سلامت کشور مطرح شده، افزود: از آنجا که ارائه خدمات سلامت حدود 25 درصد تاثیر گذار است؛ نگاه جامع به سلامت نیازمند سازوکارهایی برای حضور و مشارکت ذی نقشان از بخش های مختلف جامعه بوده و توجه به تعیین کننده های اجتماعی سلامت از مهمترین اقدام در این زمینه است.

او افزود: پیش بینی “شاخص بار بیماری ها” برای برخی بیماری ها و حوادث از سال 2002 تا 2030 مطابق سالهایی از عمر که با ناتوانی می گذرد، بیانگر آن است که اختلالات افسردگی اساسی از رتبه 4 به 1 در کشورهای توسعه یافته، حوادث رانندگی در جاده ها از رتبه 8 به 4، خشونت از رتبه 15 به 13 و بیماری دیابت از رتبه 20 به 11 تغییر می یابد.

فتحی آشتیانی ادامه داد: افزون بر این، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تعداد افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب در دنیا در سال 1990 حدود 416 میلیون نفر بوده در حالیکه در سال 2013 به 615 میلیون نفر رسیده، یعنی طی 23 سال 199 میلیون نفر به تعداد افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی اضافه شده است.

او با بیان اینکه آمار ناراحت کننده آسیب های اجتماعی، لزوم توجه جدی به این موضوع را دوچندان می کند، به خودکشی به عنوان یکی از مشکلات اساسی در حوزه سلامت روانی اشاره کرد و گفت: خودکشی از آسیب های پیچیده ای برخوردار بوده و ناشی از تعامل عوامل مختلف بیولوژیکی، روان شناختی، اجتماعی و اقتصادی است و طی 15 سال گذشته (سالهای 1385 تا 1400) شاهد رشد موارد خودکشی کامل بوده ایم.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اظهار به اینکه یکی از مهمترین تغییرات اجتماعی طی یک دهه گذشته طلاق بوده، تصریح کرد: طبق گزارش ثبت احوال، نسبت ازدواج به طلاق طی 20 سال گذشته از 12 به 1 به کمتر از 3 به 1 رسیده است.

او با اذعان بر اینکه خشونت نوعی آسیب فردی، خانوادگی و اجتماعی است و یافته ها نشان می دهد که یک پنجم زنها در معرض انواع خشونت ها هستند، افزود: سازمان جهانی بهداشت، خشونت را در میان 20 علت اول سالهای از دست رفته عمر یا ناتوانی طبقه بندی و پیش بینی کرده که این تصویر تا سال 2030 افزایش یابد.

فتحی آشتیانی خاطر نشان کرد: عصر حاضر عصری است که در آن انسان در معرض بسیاری از عوامل تنش زا قرار گرفته و مسائل و مشکلات بیشماری از هر سو او را احاطه کرده است، در صورت عدم برنامه ریزی صحیح و مناسبت، این تنش ها افزایش می یابد و تاثیر قابل ملاحظه ای بر سلامت روانی، جسمی، اجتماعی و معنوی افراد به جای می گذارد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، اجرای اقدامات پیشگیرانه به منظور ارتقای سلامت روانی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های روانی و آسیب های اجتماعی، همچنین اقدماتی به منظور درمان مناسب و به موقع افراد بیمار و توانبخشی افراد مبتلا را به عنوان روشهای پیشگیرانه و مداخله ای عنوان کرد.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا