ایران در جایگاه بیستم هوش مصنوعی جهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش مجله ساینتیفیک ریسرژورنال، ایران در جایگاه بیستم هوش مصنوعی جهان قرار دارد.

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: جایگاه کنونی ایران در زمینه هوش مصنوعی در رده بیستم است که از جهان خیلی عقب نیست، اما باید در این زمینه بیشتر کار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی تغییرات مهمی در زندگی بشر ایجاد کرده است، افزود: هوش مصنوعی می‌تواند مشابه انسان باشد با این تفاوت که انسان‌ها فراموش می‌کنند، اما هوش مصنوعی هیچ وقت فراموش نمی‌کند وتجربیات گذشته اش را با اطلاعات انبوه بیشتر می‌کند و با یادگیری عمیق آن را گسترش و تعمیم می‌دهد و در نهایت می‌تواند در خیلی از موارد بهتر از انسان‌ها تصمیم بگیرد.

حسین قناعتی گفت: در دوران کرونا نرم افزاری برای خواندن تصاویر رادیولوژی در ایران طراحی شد که می‌توانست تصاویر سی تی اسکن بیماران کرونا را بخواند و با دقت بهتر از انسان پاسخ دهد، مشابه همین کار می‌تواند برای رادیوگرافی سینه خانم‌ها یا برای خواندن نوار قلب یا کار‌های دیگر استفاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هم اکنون محققان در حال طراحی ریز پردازنده‌هایی برای جاگذاری در بدن هستند که بر اساس اطلاعات بیوشیمی، عصبی و سایر داده‌هایی که مرتب از بدن می‌گیرد و ارسال می‌کند، هم به موقع بتواند تغییرات را بررسی و پردازش کند هم هشدار لازم را بدهد و اقدام درمانی به موقع انجام بدهد.

حسین قناعتی با بیان اینکه این دور از ذهن نیست که ما در آینده برای خیلی از بیماری‌ها بتوانیم به این فناوری پیشرفته برسیم، گفت: مثلا تا فردی سکته قلبی کرد بلافاصله بعد از تشخیص، دارو‌های لازم را داخل خونش بریزد که هیچ جایی نمی‌توان با این سرعت بیمار سکته کرده را به بیمارستان رساند، پزشک تشخیص دهد و دارو تجویز کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شرکت‌هایی که در زمینه تلفن همراه کار می‌کنند در این زمینه تحقیقات زیادی داشته اند که بتوانند با کمک سنسور‌های بیومکانیک و بیوشیمیایی این کار را در بدن انسان انجام دهند که هم بدن از جهات مختلف مانیتورینگ شود و هم اینکه درمان مناسب انجام بگیرد.

حسین قناعتی با اشاره به توانمندی هوش مصنوعی در زمینه تحلیل تحقیقات گفت: مراکز مختلف مثل بانک ها، ثبت احوال، مراکزدرمانی داده‌های تحقیقاتی متنوعی دارند که اگر نرم افزار هوش مصنوعی‌ای باشد که این اطلاعات را بتواند با هم تلفیق کند و از تلفیق آن‌ها اطلاعات جدید به دست بیاورد، تحول بزرگی رخ می‌دهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا