انجام اقدامات پژوهشی برای اجرای صلاحیت حرفه ای در صنعت آب و برق

داود توکلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به فعالیت های پژوهشی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق، اظهار کرد: ما در این موسسه، مرکزی تحت عنوان مطالعات سازمان و ساختار سازمانی ایجاد کردیم که این مرکز، مسوولیت نیازسنجی و مطالعه روی روش های نوین انتقال دانش، تکنولوژی و مهارت را بر عهده دارد. چون هم بحث دانش برای ما مهم است که با روش های متعارف پژوهشی حاصل می شود و هم بحث مهارت که روش های پیچیده تری دارد.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق افزود: یکی از مسایلی که در این مرکز دنبال می شود، بحث صلاحیت حرفه ای است. این بحث با وجود پیشینه زیادی که در کشور دارد اما متاسفانه در همه بخش ها پیاده نشده است. مثلا سازمان نظام پزشکی این کار را به نوعی انجام می دهد. یعنی شما به صرف اینکه پزشک باشید و از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشید، اجازه طبابت ندارید.

وی خاطرنشان کرد: در نظام مهندسی ساختمان هم این کار به شکلی انجام می شود اما در نظام صنعتی ما این اتفاق به طور کامل نیفتاده است. بنابراین باید از یک کارگر ساده حفاری شبکه های آب و فاضلاب یا شبکه های برق گرفته تا یک مهندس ارشد که در اتاق کنترل نیروگاه هسته ای فعالیت می کند، صلاحیت حرفه ای به نحوی شایسته هم احصا و هم پایش و هم تمدید شود.

توکلی تصریح کرد: این کار مستلزم انجام یک کار پژوهشی قوی است که در این زمینه با شرکت توانیر در بخش برق و شرکت مدیریت منابع آب و شرکت مهندسی آب و فاضلاب در بخش آب مشغول همکاری هستیم. بنابراین ما در موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق، پژوهش هم داریم اما این پژوهش در خدمت آموزش از نوع مهارتی و سازمانی است.

25 درصد فعالیت ما به آموزش دانشجویانی مربوط باشد که تحصیل آنان به کسب مدرک تحصیلی منجر می شود و 75 درصد فعالیت ما مربوط به آموزش حین خدمت و آموزش تکنولوژی های جدید است که الزاما به مدارک تحصیلی ختم نمی گردد

وی در ادامه یادآور شد: ما در کشور دو نظام آموزشی داریم. یکی نظام آموزشی کلاسیک که دانشگاه های جامع کشور انجام می دهند و دیگری آموزش های مهارتی است که ذیل دانشگاه علمی کاربردی تعریف می شود. پذیرش دانشجوی ما نیز ذیل دانشگاه علمی کاربردی صورت می گیرد که در مقاطع ناپیوسته کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل مشغولند.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق، افزود: همه فعالیت ما در این موسسه به فعالیت های دانشجویی و مقاطع تحصیلی محدود نمی شود. شاید 25 درصد فعالیت ما به آموزش دانشجویانی مربوط باشد که تحصیل آنان به کسب مدرک تحصیلی منجر می شود و 75 درصد فعالیت ما مربوط به آموزش حین خدمت و آموزش تکنولوژی های جدید است که الزاما به مدارک تحصیلی ختم نمی گردد.

توکلی با بیان اینکه امسال با رویکرد آموزش مدیران، سال تحصیلی جدید را شروع می کنیم، گفت: شرکت هایی که مستقیما با وزارت نیرو کار می کنند و به عنوان دستگاه های اجرایی محسوب می شوند بالغ بر 250 شرکت هستند و اگر فرض کنیم که هریک از آنها 10 تا 15 مدیر ارشد دارند، با یک مجموعه بیش از 2500 نفره از مدیران رو به رو هستیم که موتور محرکه صنعت آب و برق به شمار می آیند.

وی با اشاره به فعالیت های این موسسه در زمینه اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق در بحث آموزش های مربوط به اقتصاد مقاومتی، دوره های مختلفی در وزارت نیرو چه در سطح مدیریتی چه در سطح کارشناسان و حتی  عموم افراد جامعه که می تواند شامل الگوهای مصرف بهینه باشد، تدوین کرده است و بخش عمده ای از این دوره ها از طریق آموزش های مجازی در حال گسترش است. 

گفتگو : احمد طبائی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا