استارتاپ‌های حوزه پوشاک و مد زیر ذره‌بین

روندهای جهانی استارتاپ‌های حوزه مد و پوشاک طی پنلی تخصصی در دومین روز رویداد و نمایشگاه پوشاک و مد با حضور کارشناسان بررسی شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دکتر محمد صادق صارمی، هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری از سخنرانان این پنل، با بیان اینکه روندهای فناوری و نوآوری بازار جدیدی را در جهان ایجاد کرده است، گفت: صنایع خلاق و صنعت مد و پوشاک نیز به تبع این تحولات روندی متحول شده است و بازیگران جدیدی پیدا کرده و استارتاپ هایی که بتوانند متناسب با کسب و کارهای جدید، ارزش آفرینی کنند، به وجود آمده است.

وی ادامه داد: صنعت مد و پوشاک از آن دست صنایعی است که به وضع اقتصادی مردم ارتباط پیدا می کند. در گذشته لباس برای طبقات عامه بیشتر جنبه پوششی داشت و مد و فشن عمدتا در میان طبقات بالای جامعه موضوعیت داشت اما امروز تقریبا در میان همه طبقات رسوخ کرده و با توجه به روندهای جهانی مد و فشن، ماهیتی جهانی یافته است به گونه ای که در طراحی مد و فشن المان های سنتی چندان محل نظر و توجه نیست.

محمد جواد مستوفی، پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات فناوری، دیگر سخنران این پنل، به تاریخچه صنعت مد متمرکز شد و گفت: پوشاک از ابتدای قرن ۱۹ و با اختراع چرخ خیاطی به صنعت بدل شد و پیش از آن به صورت دست دوز انجام می شد. بعد از جنگ جهانی اول، پوشش دچار تحول شده و از سبک سنتی خارج شد و در ادامه یک دوره چهل ساله رخوت را سپری کرد تا مجددا در ۱۹۶۰ با محوریت آمریکا پا به عرصه گذاشت.

مستوفی، در ادامه بر روندهای بازار در حوزه مد و پوشاک متمرکز شد و گفت : یکی از مهم ترین مسائل در این حوزه تورم جهانی است و این امر باعث می شود تا مد و لباس از سبد کالا رخت بر بسته و کالاهای اساسی در سبد کالا خانوارها قرار گیرد.

وی افزود: همین به حاشیه رفتن حوزه پوشاک و مد باعث شد تا استارتاپ ها روش های خرید جدیدی را برای احیاء بازار پوشاک تعریف کنند و از آن جمله می توان به روش “خرید امروز و پرداخت فردا”، “فروش مجدد” یا همان استفاده کالا دست دوم”، “اجاره لباس” و “تعمیر لباس” اشاره کرد و اینها روندهای کنونی مد است.

مستوفی در پایان به روندهای فناوری پرداخت و “شخصی سازی ” که طی آن مصرف کننده به صورت خاص و شخصی به تولید کننده سفارش می دهد و همچنین “اتصال فروشگاه ها به هم” را از روندهای فناوری جدید در حوزه مد و پوشاک برشمرد.

نخستین رویداد و نمایشگاه بین المللی مد و پوشاک خلاق به همت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، 25 و 26 مهرماه در خانه نوآوری و فناوری ایران برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا