پیشنهاد نخبگان منتخب در دیدار با رهبر انقلاب
استفاده از ظرفیت نخبگان استان‌ها

شکوفه احمدی، کارشناس ارشد حقوق اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی یکی از سخنرانان دیدار نخبگان کشور با رهبر انقلاب بود. او یکی از اهداف پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تحقق آرمان عدالت و محرومیت‌زدایی دانست و گفت: با تصویب قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، رفع تبعیضات ناروا، ایجاد امکانات عادلانه و ایجاد بستر اقتصادی اسلامی در جهت رفاه و رفع فقر در مناطق مختلف کشور در اصول قانون اساسی‌ پیش‌بینی شد.

به گزارش سیناپرس، این نخبه کشور افزود: در این راستا بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نهادهایی همچون کمیته امداد حضرت امام رحمةالله، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی و بنیاد ۱۵ خرداد تشکیل شدند و به توسعه کشور پرداختند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که توسعه فرایندی جامع و ناظر به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردم است. آنچه اهمیت دارد، توجه به توسعه منطقه‌ای در معنای تخصیص عادلانه منابع در همه مناطق کشور است، به طوری که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز رعایت عدالت در تقسیم امکانات عمومی مورد تأکید قرار گرفته است.

احمدی با اشاره به آمارهای رسمی اظهار کرد: بر اساس داده‌های مرکز آمار بیش از ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۹۸ در ۱۰ استان متمرکز بوده و ۳۰ درصد مابقی متعلق به ۲۱ استان است. در این میان تولید ناخالص داخلی استان تهران در صدر آمارها بوده و برابر با تولید ۱۸ استان است. غرض از شرح این آمار ترسیم شدت نابرابری منطقه‌ای در ایران است که زمینه‌ساز بروز مقوله‌هایی همچون مهاجرت، حاشیه‌نشینی و به تبع آن اسکان غیر رسمی و کمبود آب و آلودگی هوا است.

این محقق حوزه حقوق اقتصادی با تاکید بر اینکه تداوم این مساله منجر به اختلال در سیستم زیست‌پذیری کشور در مناطق مهاجر فرست و مهاجر پذیر خواهد شد، خاطر نشان کرد: همانطور که آمارهای جمعیتی نشان می‌دهد، در چند دهه گذشته جمعیت ایران از نظر تراکنش جغرافیایی دچار تغییرات چشمگیری شده است. یکی از بزرگترین خلأها در زمینه حل مسائل حوزه محرومیت‌زدایی، نبود معیاری برای سنجش محرومیت است. اولین مصوبه در خصوص شناسایی این مناطق مربوط به سال ۸۸ است که تاکنون به‌روز نشده است و نیازمند بازبینی به همراه ارائه شاخص‌هایی برای تعریف مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته است.

وی اضافه کرد: در این راستا سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان نیز می‌تواند به ایجاد ترسیمی از وضعیت مناطق کمتر توسعه یافته در کشور کمک کند. از سوی دیگر اعطای نقش فعال به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و مدیران شهرستان‌ها در خصوص شناسایی شاخص‌های توسعه مناطق کمتر توسعه یافته مانع هدر رفت منابع تخصیص یافته خواهد شد. از این رو پیشنهاد می‌شود که همگام با شناسایی نقاط محروم اولویت‌های توسعه هر یک از مناطق بررسی و تدوین شود. در این راستا بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان استان‌ها در جهت شناسایی لوازم توسعه هر منطقه بر اساس زیست‌بوم آن الزامی قلمداد می‌شود. البته مشارکت نخبگان منحصر به شناسایی لوازم نیست و باید در تسهیل و تسریع طرح‌های محرومیت‌زدایی نیز از ظرفیت نخبگانی متناسب با توان و تخصص آنها استفاده شود. این امر خرسندی و جلب مشارکت سایر مردم را نیز به همراه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا