بازدید بیش از 103 هزار گردشگر خارجی از مکان های تاریخی فارس

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، بیش از 516 هزار گردشگر داخلی و خارجی از اماکن تاریخی استان طی شش ماهه نخست امسال بازدید کرده اند که 103 هزار و 714 نفر از این تعداد، گردشگر خارجی بوده است.

به گزارش سینا پرس فارس، سیدمؤید محسن نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شامگاه امروز 10 مهرماه در مراسم بزرگداشت روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری، گفت: گردشگری در عرصه های ملی و بین المللی اثرگذار بوده و تاثیر آن را بر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی در کشور‌های مختلف جهان، مهم و قابل توجه دانست.

محسن نژاد اظهار داشت: گردشگری سبز، علاوه بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی برای جوامع و سودهی، بر سازگاری کامل تا کمتر آسیب زا نسبت به محیط زیست نیز به طور ویژه متصور بوده و آن را دنبال می کند؛ چرا که مسائلی از جمله تغییرات اقلیمی، کاهش تنوع زیستی و گرمایش زمین چالش‌هایی ناشی از عدم توجه بشر به محیط زیست است، از این رو، توسعه گردشگری سبز در گرو توجه به چنین مسائلی است.    

او اضافه کرد: بر همین اساس سازمان جهانی گردشگری UNWTO تلاش کرده تا اصول و رویکردهای سبز و پایدار را در صنعت گردشگری نشر دهد و به همین دلیل شعار سال ۲۰۲۳ را با موضوع گردشگری و سرمایه گذاری سبز انتخاب کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان اینکه بیش از 413 هزار گردشگر ایرانی در شش ماهه نخست امسال از اماکن دیدنی فارس بازدید کرده اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته، 374 هزار و 555 نفر بوده، افزود: میزان بازدید گردشگران خارجی نیز در شش ماهه اول سال جاری بیش از یکصد و سه هزار نفر و در مدت مشابه سال گذشته 99 هزار و 715 نفر بوده است.  

محسن نژاد، توسعه و پیشرفت استان را در توجه به صنعت گردشگری و تقویت زیرساختهای آن و حمایت از سرمایه‌گذاری در این حوزه عنوان و تصریح کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان در بخش‌هایی نظیر احداث مراکز اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، متل و مهمان‌پذیر، مجتمع‌های گردشگری، سفره‌خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اردوگاه گردشگری، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع تفریحی و سرگرمی، مرکز سلامت در سطح استان متمرکز شده است.

او همچنین از صدور 62 موافقت اصولی در شش ماهه نخست امسال با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌ بر 20 هزار میلیارد ریال و ایجاد 1200 فرصت شغلی خبر داد و گفت: 11 مجوز ایجاد زیرساخت‌های گردشگری با حجم سرمایه گذاری 1 هزار و 500 میلیارد ریال نیز صادر شده است که با آغاز فعالیت آن ها، برای 150 نفر به‌صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس هم در این مراسم، گردشگری را یکی از پویاترین بخش های اقتصادی جهان برشمرد و افزود: در کشور ما نیز گردشگری برای استان هایی نظیر فارس که چندین هزار اثر تاریخی، گردشگری و روستاهای شاخص گردشگری دارد، می تواند به مهمترین منبع کسب درآمد و عامل رونق اقتصادی در استان تبدیل شود.

محمد فرخ‌زاده با بیان اینکه توسعه فعالیتهای جهانگردی زمینه را برای ایجاد اشتغال فراهم می کند و این امر برای جوامعی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است، تصریح کرد: از هر یک نفر توریست که وارد استان می شود 17 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.

او اظهار داشت: یکی از راه های توسعه گردشگری، توجه به زیرساخت های صنعت گردشگری است که تا حدود زیادی به سایر فعالیتهای جاری و عمرانی یک منطقه، عوامل حمایت کننده، قوانین و مقررات، تبلیغات، هماهنگی سازمانهای مرتبط و گسترش و تسهیل حمل و نقل وابسته است.

او در ادامه خواستار تقویت آموزش راهنمایان گردشگری به زبان های غیر از انگلیسی به خصوص به افرادی که سابقه زیادی در این عرصه دارند، شد.

فرخ‌زاده به اهمیت حوزه رسانه در عرصه گردشگری اشاره و اضافه کرد: در حوزه رسانه در عرصه گردشگری ضعف جدی وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین با تأکید بر ضرورت ارتقای دانش گردشگری، گفت: سواد گردشگری و سواد اقتصادی گردشگری به عنوان موضوعات مهمی در استان فارس باید تقویت شوند و می طلبد این مهم، نیز در مدارس نیز گنجانده شود.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا