بیماری های قلبی و عروقی، اولین علت مرگ و میر در کشور است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری های قلبی و عروقی، اولین علت مرگ و میر در دنیا و کشور است.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر عباس رضاییان زاده با اشاره به اهمیت بیماری های مزمن بر سلامت جامعه، بیماری های قلبی و عروقی، اولین علت مرگ و میر در دنیا و کشور است.

او ادامه داد: سالانه در حدود 20 میلیون و 500 هزار نفر در دنیا به علت بیماری های قلبی و عروقی فوت می کنند که  31 درصد از کل مرگ ها و حدود نیمی از مرگ های ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

دکتر رضائیان زاده افزود: بیشتر مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، به شکل سکته های مغزی و حمله های قلبی تظاهر می کنند و عوامل خطر اصلی این بیماری ها، مصرف دخانیات، الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی است.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: این عوامل خطر رفتاری در افراد، به صورت بروز فشار خون، دیابت، اختلال چربی خون، چاقی و اضافه وزن خود را نشان می دهد.

این مقام مسوول در دانشگاه بیان کرد: برگزاری سالانه روز جهانی قلب (29 سپتامبر مصادف با 7 مهر) به عنوان موفق ترین بسیج علیه بیماری های قلبی و عروقی در سطح دنیا، فرصتی را برای اطلاع رسانی در خصوص این عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی، در راستای آگاهی مردم در خصوص این بیماری ها و عوامل خطر آنها و جلب توجه سیاستگذاران فراهم می آورد.

دکتر رضائیان زاده تاکید کرد: در صورت سرمایه گذاری و توجه به عوامل خطر رفتاری در جوامع و برنامه ریزی به منظور شناسایی زودرس و مقابله با بیماری های ناشی از این عوامل خطر مثل پرفشاری خون، اختلال چربی خون و دیابت، می توان در کنار ارتقای سطح سلامت در جامعه به کاهش هزینه های درمانی نیز در بلند مدت دست یافت.

او اظهار کرد: در سال جاری دفتر بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از فرصت مابین دو روز جهانی قلب در هفت مهر تا روز جهانی دیابت در روز بیست و سوم آبان استفاده و اجرای بسیج اطلاع رسانی بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطر آنها و پیشگیری از دیابت را به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: این بازه زمانی، فرصت مغتنمی است تا با اطلاع رسانی گسترده در این حوزه و توجه ویژه به سازماندهی واحد های تحت پوشش به سمت ارتقای کیفی خدمات، گامی در جهت سلامت جامعه برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا