تسهیل جراحی های ارتوپدی با ساخت گرانول های استخوانی

یکی از پژوهشگر ایرانی موفق به ساخت گرانول های استخوانی نانو ساختار شده است؛ یک نوع ماده پیوند استخوان سنتزی که به دلیل داشتن ساختار ماکرو متخلخل و میکرو متخلخل به راحتی در بدن جذب یا حل می شود و تشکیل استخوان جدید را از طریق رهایش یون های کلسیم و فسفات تسریع و تسهیل می کند. ساختار متخلخل نیز به وسیله استخوان زنده و سالم جایگزین می شود.

به گزارش سیناپرس،  در حال حاضر در تعداد زیادی از جراحی های ارتوپدی از گرفت های استخوانی استفاده می شود. پیوندهای اتو گرفت و آلو گرفت از رایج ترین نوع پیوند بافت استخوان محسوب می شوند که هرکدام محاسن و معایب خاص خود را دارند.

 اگرچه این روش ها پر مصرف ترین نوع پیوند محسوب می شود اما مشکلات خاص خود را دارند. مواردی نظیر عفونت، صدمات شدید عروق خونی و سلول های عصبی موضع برداشته شده، درد و افزایش احتمال شکست در ناحیه استخوان برداشته شده از مشکلات احتمالی این نوع گرفت هاست. این مشکلات تمایل به استفاده از مواد سنتزی را افزایش می دهد.

به طور ایده آل، هر ماده استخوانی سنتزی مورد استفاده در گرفت های استخوانی باید با بافت استخوانی اطراف پیوند داده و ترکیب شود. نهایتا نیز باید به وسیله استخوان سالم و تازه جایگزین شود.

دکتر سعید حصارکی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از پژوهشگران ایرانی است که موفق به ساخت گرانول های استخوانی نانو ساختار شده است؛ گرانول ارتوپدی یک نوع ماده پیوند استخوان سنتزی است که به دلیل دارا بودن ساختار ماکرومتخلخل و میکرو متخلخل( که مقلد ساختار استخوان واقعی است)، به راحتی در بدن جذب یا حل شده و تشکیل استخوان جدید را از طریق رهایش یون های کلسیم و فسفات تسریع و تسهیل می کند. در عین حال ساختار متخلخل به وسیله استخوان زنده و سالم جایگزین می شود. فناوری که TRL 5 را دارد.

 موارد کاربرد

گرفت های استخوانی برای افراد دارای نقص  استخوانی(اکتسابی و انتسابی)، مصدومان تصادف ها و ورزشکاران بیشترین استفاده را دارند و به عنوان پر کننده استخوان در ضایعات ناشی از کیست، تومور، تحلیل استخوان فک و …. کاربرد دارند.

مشخصات فنی محصول

هدایت کننده استخوان سازی: یک ماتریس مناسب برای رشد استخوان جدید فراهم می کند.

تخلخل تا ۷۰ درصد مشابه استخوان اسفنجی: شبکه ای بهم پیوسته از ماکرو تخلخل ها و میکرو تخلخل ها فراهم و شرایط استقرار سلول های استخوانی و مایعات زیستی را به طور یکنواخت در داخل ماتریس تسهیل می کند.

زیست فعال: به منظور تبادل یون، انحلال فاز فسفاتی و ترسیب بلورهای استخوانی و ایجاد فصل مشترک زیست فعال جدید با سلول های استخوانی، فعالیت دارد.

میکروتخلخل: میکرو تخلخل ها فضاهای بین بلوری هستند که انحلال و بازتبلور در آنجا رخ می دهد.

ایمن و بی خطر: 100 درصد سنتزی و 5 سال عمر مفید دارد.

دستاوردهای (اصلی و فرعی) و اجزای تشکیل دهنده:

ترکیب گرانول نانو ساختار دارای دو خصوصیت جذب و استخوان سازی(جایگزینی استخوان سریع) دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا