نسل جدید شبکه های برق با کمک شبیه سازی رایانه ای

انرژی تجدیدپذیر به شبکه های برق جدید نیاز دارد، زیرا انرژی پاک اغلب در مناطق دور افتاده تولید می شود. مشکل عمومی در شبکه های برق این است که اگرچه بخش های رسانای الکتریکی بوسیله عایق (از سایر بخش ها) جدا می شوند، اما اغلب، جرقه بر روی سطح عایق ها رخ داده و باعث آسیب دائمی به تجهیزات می شود و تا به حال، درک درستی از این موضوع وجود نداشت.

آنا دوبینوا، از محققان موسسه تحقیقات CWI و دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی آیندهوون، مدل ها و روش های ریاضیاتی جدیدی را توسعه داده است که می تواند برای نوسازی و بهبود عملکرد شبکه های برق ولتاژ بالا مورد استفاده قرار گیرد.

دوبینوا تأکید می کند: تاکنون درک درستی از نحوه وقوع جرقه ها در شبکه های برق وجود نداشت؛ اما با کمک مدل های ریاضیاتی جدید، امکان شناسایی دقیق رفتار جرقه ها بسته به شکل، نوع گاز و عایق فراهم می شود. یکی از عایق های اصلی در صنعت، SF6 است که گاز گلخانه ای قوی محسوب می شود. مدل ها و روش های ریاضیاتی می توانند به انتخاب گزینه های جایگزین کمک کنند.

نتایج این تحقیق علاوه بر کاربرد در شبکه های برق ولتاژ بالا، برای لامپ های تخلیه گازی مورد استفاده در فضاهای باز، فروشگاه ها و خودروها نیز قابل استفاده است.

منبع: Phys.org