جستجوی محوطه های باستانی به کمک پهپادها

به تازگی تیمی از پژوهشگران ایتالیائی برای بررسی مناطقی از کوهستان آلپ که به دلیل ناهمواری و دشوار بودن انجام پیمایش های میدانی و تصویربرداری های رایج؛ امکان مطالعه عادی آن ها وجود ندارد، از پهپاد ها یا هواپیماهای بدون سرنشین ویژه ای استفاده کرده و به کمک آن ها محوطه های باستانی موجود در این مناطق را شناسائی می کنند.

پیش از شروع این تحقیقات، بررسی های میدانی در محوطه هایی که احتمال وجود آثار در آن ها می رفت انجام شده و تعدادی اشیا و آثار باستانی در سطح زمین شناسائی شد، به همین دلیل باستان شناسان احتمال می دهند در مناطق فوق الذکر آثار معماری نیز وجود داشته باشد و به همین دلیل برنامه تصویربرداری هوائی از آن ها در دستور کار قرار گرفت.

در این عملیات تحقیقاتی، تیمی از دانشجویان دانشگاه لیدن به سرپرستی استاد خود دکتر تسه استک به کمک پهپادهای تصویربردار به مطالعه و شناسائی روستاها، مزارع، ویلا ها و خانه های باستانی، مقابر ، معابد و هر نوع آثار باستانی که احتمال می رود در این مناطق وجود داشته باشد، هستند. گفتنی است پیش از این در منطقه فوق الذکر دو معبد باستانی شناسائی شده است که پژوهشگران احتمال می دهند آثار دیگری مرتبط با این دو معبد در این مناطق وجود داشته باشد.

البته مدیریت و اجرای این عملیات تصویربرداری، چندان کار ساده ای نبوده و به دلیل کم عرض بودن یکی از دره های مورد نظر و همچنین شدت وزش باد، یکی از پهپاد های مورد استفاده در این عملیات، آسیب دیده و از بین رفت. در مجموع به کمک تصویر برداری های انجام شده، پژوهشگران موفق به شناسائی چندین محوطه و مجموعه باستانی در این مناطق شدند که در مناطق مجاور معبدی قرار دارند که پیش از این شناسائی شده بود.

دکتر تسه استک در این رابطه اعلام کرد: به کمک این تصویربرداری ها؛ ما چشم انداز بسیار کاملی از  سازماندهی داخلی این سکونتگاه به دست آورده ایم، این اطلاعات شامل وضعیت جاده ها، انبارها و فضاهای مربوط به آن ؛ بخش ها داخلی و … هستند. این روستای باستانی از آن چه که پیش تر به نظر می رسید؛ شرایط بهتر و سازمان یافته تری دارد.

منبع: archaeology