به نرم افزارهای لاغری اعتماد نکنید

تیمی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود اقدام به بررسی و مطالعه کارآئی نرم افزارهای کاربردی (اپلیکیشن ها) و فناوری های پوشیدنی رایج در بازار کردند که با استقبال عمومی رو به رو بوده و ادعا می شود به کاربران در کاهش وزن کمک می کند. در این مطالعات، محققان این سیستم ها را روی 470 فرد داوطلب آزمایش کردند که در فاصله سنی 18 تا 35 سال قرار داشته و شاخص توده بدنی آن ها نیز بین 25 تا 39 بود. گفتنی است تقریبا 77 درصد از این شرکت کنندگان مونث بودند.

نرم افزارهای کاربردی و فناوری های پوشیدنی دارای استانداردهای از پیش تعیین شده ای هستند که این موضوع با توجه به منحصر به فرد بودن شرایط هر انسان؛ باعث کاهش کارآمدی آن ها می شود. برای نتیجه گیری مطلوب در رسیدن به وزن ایده آل و حفظ تناسب اندام افراد باید ضمن صبور بودن، به دستورات متخصصین عمل و از برنامه ورزشی و رژیم غذائی متناسبی استفاده کرد.

تمامی این افراد در مدت اجرای پروژه، از رژیم غذائی کم کالری استفاده کرده و نیمی از آن ها به فناوری های پوشیدنی مجهز شده و از آن ها خواسته شد بر اساس دستورات نرم افزارها عمل کنند و گروه دیگر تحت مشاوره و کنترل متخصصین قرار داشته و همچنین از آن ها خواسته شد تا فعالیت های بدنی خود را افزایش داده و از مواد غذائی  سالم استفاده کنند.

این افراد در بخش مقدماتی تحقیقات به مدت شش ماه و به طور منظم و هفتگی جلسات مشاوره و تمرین را پشت سر گذاشته و در 18 ماه بعدی از تعداد این جلسات مشاوره کاسته شد. در طول این دو سال، وزن و شرایط فیزیکی کلیه مشارکت کنندگان برای هر شش ماه یکبار ، ارزیابی و ثبت شد.

در پایان مطالعات دو ساله، پژوهشگران دریافتند گروهی که تحت نظر مشاورین قرار داشته و برنامه غذائی مناسبی را مورد استفاده قرار داده و به نسبت گروه دوم فعالیت فیزیکی کمتری نیز داشتند، در حدود دو برابر بیشتر از افراد گروه مجهز به فناوری های پوشیدنی وزن کم کرده بودند.

بر اساس آمار های ثبت شده در این تحقیقات، مشارکت کنندگانی که از فناوری های پوشیدنی و نرم افزارهای لاغری استفاده کرده بودند در پایان بیست و چهار ماه در حدود 3 و نیم کیلو گرم وزن کم کرده اند اما گروهی که تحت نظر مشاوران قرار داشته و بر اساس دستوران متخصصین عمل کرده بودند با کاهش وزنی در حدود شش کیلو گرم رو به رو شده اند.

پژوهشگران در این رابطه اعتقاد دارند که نرم افزارهای کاربردی و فناوری های پوشیدنی دارای استانداردهای از پیش تعیین شده ای هستند که این موضوع با توجه به منحصر به فرد بودن شرایط هر انسان؛ باعث کاهش کارآمدی آن ها می شود. برای نتیجه گیری مطلوب در رسیدن به وزن ایده آل و حفظ تناسب اندام افراد باید ضمن صبور بودن، به دستورات متخصصین عمل و از برنامه ورزشی و رژیم غذائی متناسبی استفاده کرد. در همین رابطه جان جاکیچیچ پژوهشگر دانشگاه پیتزبورگ در ایالات متحده آمریکا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با نتایج به دست آمده از این پژوهش گفت: امروزه استفاده از فناوری های پوشیدنی و اپلیکیشن های کاهش وزن به صورت گسترده ای در بین مردم رایج شده است. این سیستم ها می توانند تعداد قدم های روزانه شما را شمرده و میزان کالری مصرفی را اعلام کنند. از سوی دیگر برخی از این نرم افزارها به شما برنامه تمرینی داده و شرایط ورزش شما و میزان انرژی مصرف شده در طول ورزش را کنترل می کنند. باید توجه داشت که این نرم افزارها در برخی موارد مناسب و مفید هستند اما به طور کلی بازدهی ان ها به نسبت انجام تمرینات زیر نظر مربی و کنترل تغذیه بر اساس برنامه های ارائه شده توسط متخصصین ، بسیار کمتر است.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا