تولید دستگاه نخ ریسی و ریسندگی با استفاده از روش خلاقانه ایرانی

پژوهشگران یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه با استفاده از روش های خلاقانه و منحصر به فرد موفق به تولید طراحی و ساخت دستگاه ها و ماشین های نخ ریسی، شال بافی و جوجه کشی شده اند.

مهران ضیغمی، مسوول فنی شرکت مهر فناوران تابش در گفتگو با سیناپرس گفت: شرکت ما در خصوص صنایع تبدیلی نوین روستایی فعالیت دارد. تاکنون محصولاتی از قبیل دستگاه حلاجی، کلاف کن، نساجی و … نیز تولید کرده ایم.

وی افزود: دستگاه ریسندگی ما برای اولین بار در ایران تولید و به فروش رسیده است؛ این دستگاه با انرژی خورشیدی کار می کند. ما با تولید این محصول علاوه بر اینکه نیاز جامعه را برطرف می کنیم، به کشورهای همسایه به خصوص افغانستان نیز این دستگاه را صادر می کنیم. دستگاه نساجی یا پارچه بافی مان نیز تاشو است و به راحتی نیز نقل و انتقال پیدا می کند.

وی درباره دستگاه ریسندگی اظهارداشت: حدود پنج الی شش سال پیش ریسندگی به روش سنتی با دوک انجام می شد که کار بسیار طاقت فرسایی بود. میزان تولید با روش سنتی نیز بسیار کم بود؛ روزانه حدود 300 الی 400 گرم نخ پشم و ابریشم توسط خانم های خانه دار و کهنسالان تولید می شد که درآمد آن نیز بسیار کم بود.

وی تصریح کرد: امروزه صنعت ریسندگی در مرحله فروپاشی قرار دارد زیرا خانم های کهنسال و سن بالا که این کار را انجام می دادند از دور خارج شده اند و دیگر کسی هم به علت سختی کار به دنبال انجام این کار نمی رود.

این پژوهشگر گفت: با این دستگاه می توان هشت برابر روش سنتی نخ تولید کرد. قطعا درآمدزایی آن نیز 8 برابر روش سنتی است که برای همه گروه های سنی اشتغال زایی ایجاد می کند.

ضیغمی خاطرنشان کرد: هر صنعتی که در ارتباط با نخ پشم و ابریشم باشد، می تواند از این دستگاه برای تولید نخ استفاده کند. امروزه پشم دور ریخته می شود. حتی دفن یا آتش زده می شود اما با این دستگاه به راحتی می توانیم نخ تولید و کسب درآمدزایی کنیم.

وی به مشکلات اجرای این طرح ها گفت: ما با سرمایه اندک خودمان و با پشتیبانی پارک علم و فناوری کرمانشاه توانسته ایم این محصولات را تولید کنیم. اکنون قصد داریم این تولیدها را به کشورهای مختلف جهان صادر کنیم. قاعدتا باید یک سرمایه گذاری اساسی صورت بگیرد از اینرو نیاز به پشتیبانی دولت داریم تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: اکنون دستگاه ریسندگی حدود 5 میلیون تومان در بازار عرضه می شود. در حالی که قیمت نمونه های مشابه خارجی حدود 60 الی 100 میلیون تومان به فروش می رسد. ما می توانیم با قیمتی کمتر این دستگاه را به راحتی به کشورهای مختلف صادر کنیم و ارزآوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: آخرین مدلی که برای این دستگاه ساخته ایم، مدل 32 است. کیفیت این دستگاه بیشتر از کشورهای خارجی است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا