انسان باید برای رویای پیوند سر همچنان منتظر بماند

یک متخصص عصب شناسی ایتالیایی که در پی انجام اولین پیوند سر انسانی در سال آینده میلادی است مدعی انجام آزمایش های بسیار سختی بر روی نخاع موش ها و سگ ها انجام داده است. متخصصان در این باره بیان کرده اند که نتایج این آزمایش ها مبهم و ناقص است و بحث درباره پیوند سر انسان بسیار زود است.

بر اساس گزارش ها متخصصان در این زمینه از نتایج این تحقیقات چندان شگفت زده نشدند و زیرا اندازه گروه نمونه این آزمایش ها بسیار کوچک بوده و حتی تا کنون تنها یک سگ مورد بررسی قرار گرفته شده است.

این عصب شناس که سرجیو کاناورو نام دارد توضیح می دهد که در این آزمایش ها از ماده ای شیمیایی به نام پلی اتیلن به منظور اتصال چندین نخاع آسیب دیده استفاده شده است. این عصب شناس در یکی از آزمایش ها نخاع 16 موش را قطع کرده است و سپس به تزریق پلی اتیلن در نقاط آسیب دیده نیمی از موش ها پرداخته و به نیمه دیگر نیز محلول سالین تزریق کرده است.

چهار هفته پس از انجام این جراحی، پنج عدد از 8 موشی که پلی اتیلن دریافت کرده بودند توانستند برخی از توانایی های حرکتی خود را به دست بیاورند در حالی که 3 موش دیگر از بین رفتند. البته هیچ کدام از موش هایی که به عنوان گروه دوم انتخاب شده بودند قادر به حرکت نبوده و پیشرفتی در بهبود آنها دیده نشد. این ماده شیمیایی در واقع به اتصال دو سر قطع شده از نخاع می پردازد. این فرایند درمان بسیار دقیق بوده و شامل ترمیم هزاران نورون می شود.

در آزمایش دوم به موش ها نسخه جدیدی از پلی اتیلن تزریق شد که در آن از ماده ای به نام نانوروبان گرافنی (یک ماده رسانای الکتریکی) به عنوان یک داربستی برای رشد نورون ها استفاده شده بود. متاسفانه نتایج این تحقیق به دلیل وقوع طوفانی در آزمایشگاه که موجب کشته شدن 4 موش از 5 موش درمان شده به کمک این روش شده بود ناتمام ماند.

در آزمایش بر روی سگ ها نیز محققان توانستند تا 90 درصد از نخاع را قطع کنند. دو هفته بعد سگ مورد ازمایش قادر بود تا پاهای عقبی خود را تکان داده و بعد از هفته سوم نیز به طور کامل می توانست راه برود، اشیا را بگیرد و حتی دم خود را نیز تکان بدهد. با این حال تا کنون هیچ سگ دیگری مورد آزمایش قرار نگرفته است و به همین دلیل هیچ گروه کنترل دیگری برای این آزمایش وجود ندارد.

با این حال بر اساس گزارش ها متخصصان در این زمینه از نتایج این تحقیقات چندان شگفت زده نشدند و زیرا اندازه گروه نمونه این آزمایش ها بسیار کوچک بوده و حتی تا کنون تنها یک سگ مورد بررسی قرار گرفته شده است.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا