تحول آینده پیوند با این کلیه مصنوعی جدید

در حال حاضر، درمان‌های نارسایی کلیه شامل دستگاه دیالیز یا پیوند می ‌شود، اما امید به گزینه جدیدی در آینده نه چندان دور وجود دارد و آن پیوند کلیه مصنوعی است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دستگاه بیوراکتوری ساخته‌ اند که از سلول‌های کلیه انسان کشت ‌شده در آزمایشگاه استفاده کرده و برخی از عملکردهای کلیدی کلیه را تقلید می ‌کند. این دستگاه به مدت یک هفته با موفقیت در خوک ها آزمایش شده و هیچ عارضه جانبی یا مشکلی مشخصی ندارد.

این تیم پژوهشی به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، امیدوار است که دستگاه آنها بتواند طیف وسیع تری از انواع سلول های کلیه را در بر بگیرد و با ابزار دیگری برای فیلتر کردن ضایعات خون جفت شود.

شووو روی (Shuvo Roy) مهندس زیستی دانشگاه کالیفرنیا و پژوهشگر این مطالعات می ‌گوید: ما بر روی تکرار ایمن عملکردهای کلیدی کلیه متمرکز شده ‌ایم. کلیه بیو مصنوعی درمان بیماری کلیوی را موثرتر و همچنین بسیار قابل تحمل تر و راحت تر می کند.

روی در ادامه توضیح داد: برای اینکه بتوانید در مورد مقیاس این مشکل بدانید، بیش از نیم میلیون نفر تنها در ایالات متحده چندین بار در هفته نیاز به درمان دیالیز دارند و تنها حدود ۲۵ هزار پیوند کلیه در سال انجام می ‌شود.

مهمتر از همه، هیچ نشانه ای وجود نداشت که بیوراکتورها سیستم ایمنی خوک ها را تحریک کرده باشند. دانشمندان غشاهای سیلیکونی را برای کمک به محافظت از سلول‌های کلیه در برابر حمله و نگه داشتن دستگاه کوچک بی‌ صدا و موثر در پس ‌زمینه، مانند ضربان ‌ساز برای قلب، نصب کردند.

این دستگاه که مستقیماً به رگ‌های خونی و سیاهرگ‌ها متصل می‌ شود، از سلول‌های توبول پروگزیمال انسان ساخته شده است. این سلول ها مسئول مدیریت سطح آب و نمک در بدن هستند و به عنوان یک مورد آزمایشی در این مطالعه استفاده شدند.به گزارش سیناپرس، این سلول ها قبلاً در درمان نارسایی کلیه در بیماران انسانی امیدوارکننده بوده اند.

روی می گوید: البته هنوز راه زیادی برای کارکرد دستگاه بیوراکتوری مانند این در بیماران انسانی داریم، اما نشانه های اولیه امیدوارکننده هستند. آزمایشات یک ماهه روی حیوانات در مرحله بعدی قرار خواهد گرفت و در صورت موفقیت آمیز بودن، باید برای شروع آزمایش دستگاه در افراد واقعی مبتلا به نارسایی کلیه، مجوز داده شود.

به گزارش سیناپرس، روی در خاتمه می‌گوید: ما باید ثابت می ‌کردیم که یک بیوراکتور عملکردی به داروهای سرکوب ‌کننده سیستم ایمنی نیاز ندارد و این کار را هم انجام دادیم. ما هیچ عارضه ‌ای ندیدیم و اکنون می ‌توانیم این آزمایش را تکرار کرده و به کل پانل عملکرد کلیه در مقیاس انسانی دست پیدا کنیم.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.