مدیریت درد با گوشی‌های هوشمند

یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد: برنامه مدیریت درد مبتنی بر گوشی‌های هوشمند که یک مداخله در دسترس و مقرون‌به‌صرفه است؛ مزایایی مشابه مداخله حضوری ارائه می دهد و نویدبخش موثر بودن روی ابعاد عاطفی، اجتماعی و تحصیلی و کیفیت زندگی در نوجوانان مبتلا به انواع درد مزمن است.

به گزارش سینا پرس فارس، یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، تاثیر آموزش مدیریت درد مبتنی بر گوشی تلفن همراه بر میزان درد و کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به درد مزمن شهر شیراز را مورد بررسی قرار دادند.

مریم شایگان دکترای تخصصی روان پرستاری و رییس مرکز تحقیقات جامعه نگر دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یکی از مجریان این مطالعه با اشاره به اینکه درد مزمن یک وضعیت درد طولانی مدت است که اغلب بیش از 3 ماه به طول می انجامد گفت: این دردها می تواند ناشی از علت یا بیماری خاصی نباشد و با پریشانی عاطفی فردی و ناتوانی عملکردی همراه است.

شایگان با بیان اینکه یکی از گروه های مهمی که ممکن است درد مزمن را تجربه کنند نوجوانان هستند، اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده، حدود 20 تا 30 درصد نوجوانان کشور از دردهای مزمن رنج می برند که می تواند بر کیفیت زندگی آنان تاثیر منفی داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات جامعه نگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه، جستجوی راه‌هایی برای مدیریت مؤثر درد که به نوبه خود می تواند ابعاد کیفیت زندگی را در این جمعیت افزایش دهد، را بسیار مهم و قابل توجه عنوان و اضافه کرد: با این حال، موانعی بسیاری وجود دارد که اکثر نوجوانان را از دریافت درمان موثر برای درد مزمن باز می دارد.

وی با تاکید بر اینکه تجربه مداوم درد با اثرات مخرب قابل توجهی بر روی وضعیت بدن، ابعاد روانی، عاطفی، اجتماعی افراد همراه است؛ ضرورت در نظر گرفتن اثرات مخرب درد بر روی نوجوانان اعم از سوء مصرف مواد، رفتارهای خشونت آمیز، بزهکاری و افت تحصیلی را مورد توجه قرار داد و آموزش روش های مدیریت درد به آنان را یکی از اقدامات اساسی و مهم در این زمینه دانست.

شایگان در ادامه؛ هزینه بر و ناتوان کننده بودن دردهای مزمن، فقدان آموزش های لازم و عدم آگاهی نوجوانان با نحوه مدیریت درد، دشوار بودن گرد هم آوردن نوجوانان در ساعت معین و بصورت کلاس های حضوری، در دسترس بودن گوشی تلفن همراه برای اکثر نوجوانان و علاقمندی نسل جدید به استفاده از نرم افزارها و گوشی های پیشرفته، صرفه جویی در وقت، کاهش هزینه ها، را از دلایل توجه به آموزش مجازی و از اهداف بررسی “تأثیر یک برنامه مدیریت درد مبتنی بر گوشی هوشمند در مقایسه با برنامه مدیریت درد چهره به چهره و گروه کنترل، بر شدت درد و ابعاد کیفیت زندگی در نوجوانان مبتلا به درد مزمن” برشمرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه درد تنها یک پدیده فیزیکی فردی نیست و بعد روانی و اجتماعی آن نیز حائز اهمیت است، تصریح کرد: در این مطالعه از طریق برنامه نصب شده بر روی گوشی 192 نوجوان مبتلا به درد مزمن، آموزش هایی در زمینه مهارت های ارتباطات مؤثر، مدیریت استرس، مدیریت خشم و نحوه مواجهه با درد، ارائه شد و تاثیر آن بر ابعاد مختلف فیزیکی، کیفیت زندگی، هیجانی، اجتماعی و تحصیلی آنان مورد سنجش قرار گرفت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یافته های این پژوهش نشان داد که میانگین شدت درد و کیفیت زندگی در هر دو گروه آموزش چهره به چهره و مبتنی بر گوشی همراه در زمان بلافاصله پس از مداخله و سه ماه پس از آن، بهبودی معنی داری در مقایسه با گروه کنترل داشت؛ از این رو استفاده از آموزش مدیریت درد مبنتی بر گوشی تلفن همراه می تواند راهکاری ساده، ارزان و در دسترس جهت مدیریت موثر درد در نوجوانان باشد.

به گزارش سینا پرس، شرح کامل این مطالعه در Quality of Life Research منتشر شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا