فصل جدید یونسکو به میزبانی عربستان آغاز می شود

عربستان سعودی امروز یکشنبه میزبان اولین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) است. این کشور قصد دارد به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل شود و در این راستا سرمایه گذاری های وسیعی انجام داده است.

به گزارش سیناپرس، نشست یونسکو از امروز به میزبانی عربستان آغاز می شود. این گردهمایی که  از ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر برگزار می شود، در ابتدا قرار بود در ژوئن ۲۰۲۲ در کازان روسیه برگزار شود، اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شد یونسکو در میزبانی روسیه تجدید نظر کنند.

گفتنی است در ژانویه سال جاری، عربستان سعودی به عنوان رئیس کمیته میراث جهانی یونسکو انتخاب شد، کمیته ای که مسئول اضافه کردن فهرست سایت های حفاظت شده یونسکو، تخصیص کمک های مالی و اقدام در مورد این محوطه های تاریخی در سراسر جهان است.

جرالد فایرشتاین، کارشناس ارشد دیپلماسی ایالات متحده در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، در این رابطه گفت:میزبانی این کمیته به خودی خود یک ثروت گردشگری نیست، اما این نشست، فرصتی است برای عربستان سعودی تا آنچه را که در زمینه حفظ میراث انجام می دهد، به نمایش بگذارد.

این کشور همچنین از طریق میزبانی نشست یونسکو می کوشد برای شش سایت میراثی ثبت شده در یونسکو، از جمله سایت باستانی هگرا، مهمترین اثر عربستان در میراث جهانی اعتبار بیشتری کسب کند.

در این  نشست همچنین ۱۵ مکان دیگر عربستان سعودی برای بررسی به سازمان میراث جهانی ارائه خواهد شد و این امکان وجود دارد که یونسکو با به رسمیت شناختن آن ها به عنوان یک میراث جهانی موافقت کنند.

به گزارش سیناپرس،در ماه ژوئیه، عربستان سعودی متعهد شد طی سه سال ۱۰ میلیون دلار به یونسکو کمک کند و بر اساس گزارش یونسکو، در سال ۲۰۱۹ نیز، پادشاهی عربستان ۲۵ میلیون دلار برای حفظ میراث جهانی یونسکو در این کشور سرمایه گذاری کرد.

از دید کارشناسان، شناسایی مکان‌ های فرهنگی بیشتر می ‌تواند گردشگران بیشتری را جذب کند  که بخشی از چشم‌ انداز عربستان سعودی در سال ۲۰۳۰ به شمار می رود.

در خاتمه گفتنی است صندوق سرمایه ‌گذاری عمومی پادشاهی عربستان همچنین در ژوئیه گذشته شرکت سرمایه ‌گذاری گردشگری جدیدی موسوم به اسفار را تأسیس کرد. هدف اسفار سرمایه گذاری در پروژه های جدید گردشگری و توسعه مقاصد میزبانی جذاب در شهرهای سراسر عربستان سعودی است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: al-monitor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا