به کمک دانش ژنتیک، پشه ها انسان را نیش نخواهند زد

بیماری مالاریا یکی از بیماری های شایعی است که در سراسر جهان گزارش شده و عامل اصلی آن نیز، انتقال انگل ایجاد کننده این بیمار از طریق نوع خاصی از پشه ها است. این پشه ها با عنوان پشه آنوپلیس Anopheles شناخته می شوند و گونه ای از این پشه ها با عنوان پشه آنوپلیس عربی Anopheles arabiensis ، عامل اصلی شیوع مالاریا در کشورهای شرق قاره آفریقا به شمار می رود. به گفته کارشناسان؛ میزان شیوع مالاریا در یک منطقه ارتباط مستقیمی با میزان گزش افراد توسط پشه مالاریا دارد. از سوی دیگر این بیماری تنها هنگامی گسترش پیدا می کند که پشه مالاریا اقدام به گزش انسان کند زیرا در زمانی که پشه فوق حیواناتی از قبیل چهارپایان اهلی را نیش بزند، این حیوانات به عنوان آخرین میزبانان این انگل محسوب شده و روند انتقال بیماری متوقف می شود.

از سوی دیگر دانشمندان در مطالعات خود دریافتند که پشه ها قادر به آنالیز ژنتیکی میزبانان خود بوده و می توانند دریابند که آیا در حال نیش زدن انسان هستند یا حیوانات. به این ترتیب و با دستکاری ژنتیکی در ساختار دی ان ای پشه ها، می توان علاقه آن ها برای گزش انسان را از بین برده و به این ترتیب این پشه ها فقط به سراغ حیوانات خواهند رفت.

برادلی ماین پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا و از اعضای این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: پیش از این مباحث متعددی درباره سلیقه غذائی پشه ها مطرح شده بود . در این مطالعات ما مسیر جدیدی در این حوزه ایجاد کرده و با شناسائی ژن های ویژه ای که در این موضوع به طور دقیقی تاثیر دارند، می توانیم  علاقه پشه ها برای نیش زدن انسان را از بین ببریم.

در این مطالعات؛ پژوهشگران ساختار ژنوم 23 پشه ای که علاقه مند به گزیدن انسان ها بوده  را به همراه 25 پشه که علاقه مند به گزش حیوانات هستند ، مطالعه و بررسی کردند. این پشه ها از مناطق مختلف دره کیلوبرو در کشور تانزانیا جمع آوری شده بودند.

پژوهشگران با آنالیز این کروموزوم ها و چیدمان دوباره آن ها موفق به شناسائی روش وارونه سازی موسوم به 3Ra  شدند که به کمک آن می توان علاقه پشه ها را به گزش انسان از بین برد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پلاس ژنتیک journal PLOS Genetics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.