رونمایی از روبل دیجیتال در روسیه

طی سال های اخیر شاهد شکل گیری و عرضه انواع ارزهای دیجیتال بودیم که شاید مهم ترین آن ها بیت کوین و اتریوم محسوب شوند، اما به تازگی رویکرد دولت ها در این زمینه تغییر کرده و کشورهای مختلف می کوشند با محدود کردن ارزهای دیجیتال غیر دولتی، نوع دولتی آن را معرفی کرده و رواج دهند.

به گزارش سیناپرس، اولگا اسکوروبوگاتووا، معاون اول بانک مرکزی روسیه روز گذشته در نشستی خبری به خبرنگاران گفت: تمام ۱۳ بانک منتخب این کشور در پروژه روبل دیجیتال، به طور فعال آن را آزمایش کرده اند و تا کنون چندین هزار تراکنش با این ارز دولتی دیجیتال انجام شده است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: تمامی این ۱۳ بانک قبلاً شروع به ارائه خدمات باز کردن کیف پول دیجیتال روبلی و انجام تراکنش‌ ها به مشتریان خود کرده ‌اند. باید بگویم که ما قبلاً چندین هزار تراکنش را انجام داده ‌ایم و همچنین انواع عملیات پرداخت در شرکت های تجاری و خدماتی با روبل دیجیتال انجام شده است.

اسکوروبوگاتووا همچنین تاکید کرد: پلتفرم بانک روسیه و تعامل با بانک ها در حال کار است. البته باید اعتراف کنم همه چیز به آسانی پیش نمی رود و برخی موارد و مشکلات پیش بینی نشده در این مسیر وجود دارد، اما طبیعتا این موارد برای یک پروژه آزمایشی طبیعی هستند.

اسکوروبوگاتووا همچنین گفت: امکان استفاده از روبل دیجیتال به صورت آفلاین می تواند در پایان سال ۲۰۲۴ اجرایی شود.

به گزارش سیناپرس، بر اساس اعلام دولت روسیه، روبل دیجیتال به چرخه پولی روبل نقدی و غیرنقدی اضافه خواهد شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی روسیه، یک روبل دیجیتال به صورت نقدی یا غیرنقدی همواره معادل یک روبل خواهد بود. به منظور افزایش ضریب ایمنی این واحد پولی جدید و دقیقا مانند اسکناس، هر واحد روبل دیجیتال دارای یک کد دیجیتالی منحصر به فرد خواهد بود.

معاون اول بانک مرکزی روسیه خاطرنشان کرد: روبل دیجیتال جایگزین حساب ‌ها و سپرده‌ های بانکی نخواهد بود و از موجودی‌ های موجود در کیف پول نیز بهره دریافت نمی ‌شود، علاوه بر این، قرار است محدودیتی در میزان وجوه ذخیره شده در این کیف پول های دیجیتال اعمال شود. این امر برای جلوگیری از خروج نقدینگی از بانک ‌ها و کاهش وام‌ دهی لازم است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس اعلام بانک مرکزی روسیه، پرداخت برای خرید کالاها و خدمات با استفاده از روبل دیجیتال مشابه پرداخت با کد QR از طریق سیستم پرداخت سریع خواهد بود. علاوه بر این پرداخت با روبل دیجیتال به صورت آفلاین و بدون دسترسی به اینترنت امکان پذیر خواهد بود. در این فرایند، مشتری بخشی از روبل های دیجیتال را به یک کیف پول آفلاین جداگانه منتقل می کند و استفاده از آن شبیه به پرداخت نقدی خواهد بود که  توسط کارت های اعتباری پذیرفته نمی شوند. البته راه اندازی حالت آفلاین روبل دیجیتال تنها در مرحله دوم پروژه، تقریباً در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. همچنین قرار است مبادله روبل دیجیتال با ارز خارجی و کیف پول های باز برای افراد غیر مقیم در روسیه نیز راه اندازی شود.

در خاتمه گفتنی است که الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه پیش از این ظهار داشت که عرضه انبوه روبل دیجیتال ممکن است در آغاز سال ۲۰۲۵ اتفاق بیفتد.

مترجم: فرگل غفاری

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا