تشریح عملکرد و اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در دولت سیزدهم

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور عملکرد و اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور را در دولت سیزدهم تشریح کرد.

به گزارش سینا پرس فارس، روح اله منوچهری مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ضمن گرامی داشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر، از بازگشایی مجدد گالری تار و پود همزمان با هفته دولت جهت برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و میزبانی از هنرمندان و علاقه مندان به رویدادهای فرهنگی و هنری خبر داد و افزود: کافه کتاب نیز به ­منظور ایجاد فضای مناسب دانشجویی جهت مطالعه همزمان کتاب و بهره­ مندی از امکانات و فضای جذاب آن از اول تیر ماه بازگشایی شده و مورد استفاده مراجعین قرار گرفته است.

منوچهری در ادامه با بیان اینکه راه اندازی مجدد سینما فرهنگ در مراحل پایانی است، افزود: بزودی با رفع نواقص این سینما در اختیار علاقه مندان به هنر هفتم قرار میگیرد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با بیان اینکه واحد اسناد مدیریت منطقه جنوب کشور با موجودی 20 میلیون برگ سند و همکاری با 90 دستگاه اجرایی و شناسايي پرونده هاي راكد دستگاه­های اجرایی و سازمان هاي دولتي و وابسته به دولت، ارزشيابي و تعيين تكليف اوراق بمنظور انتقال اسناد با ارزش نگه داري دائم به آرشيو ملي و امحاي اوراق زائد براساس مجوزهاي مصوب شوراي اسناد ملي به ارائه خدمات مي­پردازد، افزود: در این مدت 32 دستگاه بررسی شده که ارزشیابی اسناد ملی در دستگاه های دولتی و تنظیم صورتجلسات آن ها و انتقال 473 کارتن، 4123 پرونده و 463431برگ اسناد دولتی ارزشمند به مخازن انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال 1165 مترمربع آزادسازی فضای اداری دستگاه های دولتی در استان ها صورت گرفته است، اضافه کرد: 170 برگ اسناد و عکس باارزش تاریخی، قدیمی و خاندانی از مجموعه داران و صاحبان اسناد شناسایی و گردآوری شد. همچنین 917 پرونده تنظیم و توصیف و 43835 برگ سند به پژوهشگران استانی ارائه گردید.

 منوچهری یادآور شد: واحد کتابخانه این مجموعه با موجودی 64 هزار  نسخه کتاب، 5111 نسخه پیایند، 624 نسخه منابع خطی و نادر، 1516 نسخه  کتب سنگی و سربی ، 7430 نسخه پایان نامه و کتاب های موجود در تالار تخصصی فارس شناسی با حدود 5 هزار جلد کتاب، آماده ارائه خدمات به 30 هزار عضو دائم و پژوهشگر می باشد.

وی با بیان اینکه به منظور ثبت و نگاهداشت اقدامات خیرخواهانه و استفاده از تجربیات ارزنده و گرانبهای خیرین برای نسل حال و به خصوص آینده، با 10 نفر از خیرین مجمع عالی استان فارس مصاحبه انجام شده، افزود: در این خصوص بیش از 1500 دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی در شش ماه نخست سال 1402 انجام شده است.

برگزاری کارگاه های تخصصی حافظ خوانی، مثنوی خوانی، کتاب شناسی، سند شناسی و برگزاری سلسله کارگاه های تخصصی فیلم و عکس و برگزاری نمایشگاه های مناسبتی شامل مجموعه تصاویر قرآن ‌های خطی منتخب از قرآن نگاران ایرانی در کتابخانه ها و موز‌ه های ایران و جهان، نمایشگاه نسخ خطی سعدی، نمایشگاه دهه کرامت ، نمایشگاه خلیج فارس، عفاف و حجاب از دیگر برنامه های مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور بود که منوچهری به آن اشاره کرد.

منوچهری با اشاره به اینکه در یک سال گذشته تعداد 274 سند به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهداء شده است، خاطر نشان کرد: مدیریت منطقه جنوب کشور به عنوان یک سازمان علمی و فرهنگی آمادگی دارد اسناد دارای ارزش تاریخی در دست مردم را در قالب اهدایی، فروش سند یا امانت پذیرش و نگهداری کند.

وی یادآور شد: منابع بعد از دریافت در این سازمان پس از کارشناسی، آفت زدایی می شود و بعد از فهرست نویسی و ثبت، در اختیار پژوهشگران یا در معرض نمایش قرار می گیرد. همچنین این منابع در شرایط مطلوب و با رعایت استانداردهای فنی حفاظت و نگهداری می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا