این آجر باستانی در واقع یک کپسول زمان است

برای اولین بار، محققان توانسته ‌اند، قطعات دی ان ای را از یک آجر رسی باستانی استخراج کرده و نشان دهند که چگونه می توان از این بلوک‌های ساختمانی برای فهرست ‌بندی گیاهان موجود در زمان‌های دور استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، زمانی که این آجر در حدود ۲۹۰۰ سال پیش در شمال عراق کنونی ساخته شد، فرآیند تولید آن شامل مخلوط کردن گل از سواحل رودخانه دجله با موادی مانند کاه یا فضولات حیوانات بود.

ذرات کوچک گیاهی در میان فضولات حیوانی و کاه می توانند برای هزاران سال در داخل آجر محافظت شوند دقیقا همانطور که اکنون توسط تیم دانشگاه آکسفورد در بریتانیا و موزه ملی دانمارک و دانشگاه کپنهاگ در دانمارک شواهد آن را یافته اند.

پس از استخراج نمونه ای از آجر، محققان از روش تحلیلی استفاده کردند، قبلاً روی اشکال دیگر مواد متخلخل مانند استخوان استفاده می شد. این روش به پژوهشگران توانایی تعیین توالی یا رمزگشایی دی ان ای در ماده گیاهی و شناسایی ۳۴ گروه طبقه بندی مجزا از گیاهان را داد.

سوفی لوند راسموسن (Sophie Lund Rasmussen) زیست شناس دانشگاه آکسفورد و محقق این مطالعات می گوید: ما کاملاً هیجان زده شدیم که کشف کردیم یک دی ان ای باستانی که به طور مؤثری از آلودگی درون توده ای از خاک رس محافظت می شود، می تواند با موفقیت از یک آجر ۲۹۰۰ ساله استخراج شود.

آجر مورد تجزیه و تحلیل در این مطالعه در کاخ آشورناسیرپال دوم پادشاه نوآشوری واقع در شهر باستانی کلهو یافت شد. قدمت آن به زمانی بین ۸۷۹ تا ۸۶۹ قبل از میلاد می رسد که مربوط به سال‌هایی است که کاخ در حال ساخت بود.

به گفته محققان، خانواده‌های گیاهی با فراوان ‌ترین دی ان ای در آجر شامل Brassicaceae (خانواده کلم و خردل) و Ericaceae (هدر) می شود، در حالی که مواد ژنتیکی از Betulaceae (توس)، Lauraceae (لورل)، Selineae (هویج و جعفری) و Triticeae (علف های کشت شده) نیز در آن وجود داشت.

ترولز آربل (Troels Arbøll) آشورشناس دانشگاه کپنهاگ، می ‌گوید: این آجر به ‌عنوان کپسول زمانی تنوع زیستی از اطلاعات مربوط به یک مکان و محیط اطراف آن عمل می ‌کند. او می افزاید، در این مورد خاص، این آجر دسترسی بی نظیری به آشوریان باستان برای محققان فراهم می کند.

این تیم روی دی ان ای گیاه تمرکز کردند زیرا این دی ان ای به خوبی حفظ شده بود، اما از همان تکنیک ها می توان برای جستجوی دی ان ای حیوانات نیز استفاده کرد. آجرهای سفالی در مجموعه‌ ای از مکان‌های باستان ‌شناسی در سراسر جهان یافت می‌ شوند و این پتانسیل را دارند که انواع اطلاعات جدید در مورد اکوسیستم‌ها و محیط‌هایی که در آن ساخته شده ‌اند را آشکار کنند.

به گزارش سیناپرس، در این مورد، این واقعیت که آجر رسی به جای پخته شدن به طور طبیعی خشک شده بود، به حفظ محتویات آلی آن کمک کرد. در نهایت این بینش ارزشمندی از تمدن های باستانی است، و اینکه چگونه جهان ما طی هزاران سال تغییر کرده است.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا