پزشکان می توانند منبع اطلاعات نادرست باشند

یافته های یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد: تعدادی از پزشکان اطلاعات نادرست پزشکی در رسانه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های آنلاین به اشتراک می گذارند.

به گزارش سیناپرس، محققان بهداشت عمومی از دانشگاه ماساچوست دریافتند: پزشکان در تخصص‌های مختلف پزشکی اطلاعات نادرستی درباره واکسن‌ها، درمان‌ها و ماسک‌های کرونا منتشر می ‌کنند که برخی از آنها توسط مخاطبان زیادی بازدید می شود.

ساهانا سوله (Sahana Sule) پژوهشگر این مطالعات و همکارانش در این باره می نویسند: این مطالعه برای اولین بار بود که طبق دانش ما، انواع اطلاعات نادرست منتشر شده توسط پزشکان آمریکایی در رسانه های اجتماعی و پلتفرم های مورد استفاده آنها را شناسایی کرده و همچنین پزشکانی را که اطلاعات نادرست را منتشر کردند، مشخص کرد.

او می افزاید: اطلاعات نادرست مدت‌ها قبل از کرونا وجود داشته است، اگرچه گسترش هشداردهنده آن در طول همه ‌گیری به طور بالقوه پیامدهای یک بحران بهداشت عمومی جهانی را تشدید کرده است. به گفته محققان، در صورت رعایت توصیه‌های بهداشت عمومی، حدود یک سوم از بیش از یک میلیون مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ایالات متحده قابل اجتناب تلقی می ‌شد.

سوله و تیم تحقیقاتی او رسانه‌های مربوط به سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ حاوی اطلاعات نادرست درباره کرونا منتسب به پزشکان مستقر در ایالات متحده را شناسایی کردند. این ۵۲ پزشک در ۲۹ ایالت دارای مجوز بودند و تقریباً یک سوم پزشکان درگیر گروه هایی بودند که برای دهه ها اطلاعات نادرست پزشکی را منتشر می کردند. گفتنی است که توییتر با ۳۷ پزشک که اطلاعات نادرست را از طریق سایت به مجموع بیش از ۹ میلیون دنبال کننده ارسال می کردند، محبوب ترین پلتفرم بود.

در ادامه اطلاعات نادرست آنلاین در چهار دسته اندازه ‌گیری شد که شامل دارو، واکسن، ماسک یا فاصله‌گذاری و سایر ادعاهای غیرمستند یا نادرست می شد. جالب اینجاست که اکثر پزشکانی که اطلاعات نادرست را به اشتراک می گذاشتند، این کار را در بیش از یک دسته انجام دادند.

همچنین سایر ادعاهای بی اساس شامل واکسن های کرونا می شد که گفته می شود باعث ناباروری، آسیب سیستم ایمنی، بیماری مزمن در کودکان و سرطان می شود.

سایر اطلاعات نادرست شامل تئوری‌های توطئه در مورد پاندمیک و اینکه مقامات دولتی و بهداشت عمومی اطلاعات مهم را پنهان می ‌کردند، آمارهای عجیبی را برای بدتر نشان وضعیت یا اطلاعات سانسور اطلاعات نمایش می دادند که با توصیه‌های دولت مطابقت نداشت.

به گزارش سیناپرس، سوله و همکارانش می گویند که درک انگیزه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اگرچه آنها خاطرنشان می کنند که انتشار اطلاعات نادرست به یک صنعت پرسود تبدیل شده است. پزشکان خط مقدم آمریکا حداقل ۱۵ میلیون دلار با تجویز هیدروکسی کلروکین و ایورمکتین برای کرونا از طریق خدمات مشاوره از راه به دست آوردند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا