کاربرد «کرم خاکی» در تقویت گوشت مرغ!

تغذیه صحیح طیور و به دست آوردن گوشت زیاد و باکیفیت از آن ها اهمیت زیادی برای پرورش دهندگان این منابع مهم گوشت سفید دارد. مواد رایجی که اغلب به عنوان خوراک طیور در نظر گرفته می شوند شامل ذرت، سویا و پودر ماهی هستند. ولی امروزه با توجه به قیمت بالای موادی نظیر سویا تلاش هایی در حال انجام است تا منابع جدید پروتئین به منظور وارد کردن در جیره غذایی طیور معرفی گردند.

استفاده از پروتئین های حیوانی از سال های دور در تغذیه طیور مرسوم بوده است. کیفیت این نوع پروتئین به طور کلی بهتر از پروتئین های گیاهی است ولی مشکلات خاص خود را نیز دارد. برای مثال پودر گوشت یا استخوان ممکن است دارای بار آلودگی بالایی از میکروارگانیسم سالمونلا بوده و این آلودگی را به گوشت طیور منتقل نماید. همچنین پودر ماهی به دلیل ایجاد بوی نامطبوع در گوشت می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. لذا تلاش ها برای یافتن منابع جدید پروتئین حیوانی ادامه دارد.

پژوهشگرانی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد مطالعه ای جالب را انجام داده اند که در آن اثر پودر کرم خاکی بر کمیت و کیفیت گوشت مرغ مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پژوهش که در آزمایشگاه تحقیق وتوسعه شرکت دانش بنیان دشت سبز آتیه از شرکت های واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام شده، محققین ابتدا کرم خاکی گونه Eisenia fetida را در محیط آزمایشگاهی پرورش داده و پس از فرآوری های لازم، پودر آن را به دست آوردند. سپس این پودر در سه سطح مختلف 2، 4 و 6 درصد به جیره غذایی جوجه ها اضافه شد و تغییرات صورت گرفته در کمیت و کیفیت گوشت آن ها مورد ارزیابی واقع گردید.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از 2 درصد پودر کرم خاکی در جیره غذایی جوجه ها می تواند به طور قابل توجهی وزن نهایی، مصرف خوراک و کیفیت گوشت آن ها را افزایش دهد.

همچنین بر اساس نتایج به دست آمده پودر کرم خاکی به دلیل داشتن ویتامین E و ترکیبات آنتی اکسیدانی، به طور معنی داری باعث ماندگاری گوشت مرغ می شود. استفاده 6 درصد از این پودر در جیره غذایی مرغ، پایداری اکسیداتیو آن را با افزایش قابل توجهی مواجه می سازد.

به علاوه، استفاده از پودر کرم خاکی ظرفیت نگهداری آب را در گوشت مرغ افزایش داده و یاعث می شود گوشت، کیفیت بهتری داشته باشد.

محققین با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در نشریه «تحقیقات تولیدات دامی» منتشر گردیده، میزان مناسب پودر کرم خاکی را برای بهبود کمیت و کیفیت گوشت سینه مرغ پرورشی را به طور کلی 2 درصد گزارش نموده اند.

با اقتباس از: غلامی، ح. و همکاران. 1395. اثر سطوح مختلف پودر کرم خاکی () بر عملکرد و کیفیت گوشت ران و سینه در جوجه های گوشتی. تحقیقات تولیدات دامی، 5(1): 75-63.