ضرر نی های کاغذی از پلاستیکی بیشتر است

بدون شک یکی از مضرترین مواد مصرفی انسان برای طبیعت، نی های پلاستیکی هستند و به همین دلیل برخی افراد استفاده از نی های کاغذی را به جای این وسایل پلاستیکی توصیه می کنند. این موضوع در حالی است که مطالعات جدید نشان می دهد ضرر استفاده از این نی ها برای طبیعتی کمتر از انواع پلاستیکی آن نیست.

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان نشان می دهد: نی های نوشیدنی کاغذی ممکن است نسبت به نی های پلاستیکی سازگارتر با محیط زیست نبوده و همچنین خطرات سلامتی قابل توجهی را برای کاربران به همراه داشته باشد. این مطالعه، وجود مواد شیمیایی ثابت و ترکیباتی که می توانند هزاران سال باقی بمانند را در این نی ها نشان داده و مدعی است که این مواد با سرطان، تیروئید و مشکلات کبد مرتبط هستند.

گفتنی است از ۳۹ برند مورد بررسی، مشخص شد ۹۰ درصد انواع کاغذهای استفاده شده در نی های کاغذی دارای مواد شیمیایی معروف به مواد پلی و پرفلوئوروآلکیل PFAS  بودند. این مواد شیمیایی در به ویژه در نی هایی که از کاغذ و بامبو ساخته شده بودند، رایج بود.

مواد شیمیایی PFAS که به دلیل طول عمر و مضرات احتمالی خود شناخته می شوند، می توانند بر انسان، حیات وحش و محیط زیست تأثیر منفی بگذارند. آن ها با مسائل مختلف سلامتی از جمله کاهش پاسخگویی به واکسن، کاهش وزن هنگام تولد، بیماری تیروئید، افزایش سطح کلسترول، آسیب کبدی، سرطان کلیه و سرطان بیضه مرتبط هستند. علاوه بر این، از این مواد شیمیایی در اقلام روزمره مانند لباس‌ ها و تابه‌های نچسب استفاده می ‌شود تا آنها را در برابر آب، حرارت و لکه مقاوم کند.

دکتر تیمو گروفن، نویسنده مسئول این مطالعه و محقق محیط زیست و استاد دانشگاه آنتورپ، در این رابطه می گوید: نی های ساخته شده از مواد گیاهی مانند کاغذ و بامبو، اغلب به عنوان محصولاتی پایدارتر و دوستدار محیط زیست نسبت به نی های ساخته شده از پلاستیک تبلیغ می شوند. به گزارش سیناپرس، با این حال، وجود PFAS در این نی ها به این معنی است که  باور فوق لزوما درست نیست. از آنجایی که تعداد فزاینده ای از کشورها، از جمله بریتانیا و بلژیک، فروش اقلام پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع می کنند، جایگزین های گیاهی مورد توجه قرار گرفته اند. این نتایج جدید بازتاب یافته های یک مطالعه قبلی در ایالات متحده در مورد نی است.

به گزارش سیناپرس، در این میان محققان بلژیکی مطمئن نبودند که آیا تولید کنندگان PFAS را با هدف مقاومت در برابر آب به نی ها اضافه می کنند یا اینکه نی ها در طول فرایند تولید به این مواد آلوده شده اند. با این حال، با توجه به شیوع این مواد شیمیایی در تقریباً همه مارک های نی کاغذ، این احتمال وجود دارد که برخی از آن ها با PFAS برای دفع آب پوشانده شده باشند.

دکتر گروفن در پایان توضیحات خود نتیجه می گیرد: وجود PFAS در نی های کاغذی و بامبو نشان می دهد که آنها لزوماً تجزیه پذیر نیستند.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Food Additives and Contaminants منتشر شده است.

مترجم:ندااظهری