برنامه جدید اعزام ماهنورد روسیه اعلام شد

در پی شکست ماموریت اکتشاف ماه روسیه که منجر به سقوط ماهنورد لونا ۲۵ به سطح ماه شد، آژانس فضایی روسیه اعلام کرد؛شرایط اجرای یک ماموریت جدید به قطب جنوب قمر طبیعی زمین در سال‌ های ۲۰۲۵ – ۲۰۲۶ را بررسی خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، دفتر مطبوعاتی آژانس فضایی روسیه روز گذشته و طی بیانیه ای گفت: در صدد اجرای دوباره ماموریت اکتشاف ماه بوده و در این راستا یوری بوریسوف، عالی ترین مقام فضایی این کشور با توسعه دهندگان انجمن تحقیقات و تولید لاووچکین ملاقات کرده است.

در این بیانیه عنوان شده است: رئیس آژانس فضایی روسیه با کارکنان شرکت و دانشمندان روسی درباره علل ناموفق بودن مأموریت ناتمام لونا-۲۵ و همچنین چشم‌انداز  آینده برنامه اکتشاف ماه روسیه بحث و تبادل نظر کرد.

یوری بوریسف نیز در این رابطه گفت:کشورش ماموریت ناتمام اکتشاف ماه را متوقف نکرده و او خواستار نتیجه گیری و ادامه کار است. مهندسان و دانشمندان روسی مشتاق ادامه پروژه ماه هستند و تکرار ماموریت فرود بر روی قطب جنوبی ماه در سال‌ های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ می ‌تواند یکی از گزینه‌ ها باشد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که روسیه به تازگی یک شکست در پروژه اکتشاف ماه را تجربه کرده و در روز ۲۰ مرداد برابر با ۱۱ آگوست سال جاری، یک موشک حامل Soyuz-2.1b  به همراه ایستگاه خودکار Luna-25 از فرودگاه فضایی ووستوچنی در شرق دور روسیه به ماموریت اعزام شده بود. این کاوشگر ماه دو تنظیم مداری را در ۱۲ و ۱۴ آگوست با موفقیت انجام داده و در در ۱۶ آگوست، ایستگاه خودکار Luna-25 وارد مدار ماه شد.

اگر چه ماموریت فوق تا این مرحله به خوبی پیش رفته بود اما در تاریخ ۱۹  آگوست حدود ساعت ۲ و ۵۷ دقیقه بعد از ظهر به وقت مسکو ، تماس مرکز کنترل زمینی با کاوشگر لونا ۲۵ از بین رفت. بر اساس محاسبات اولیه، ایستگاه خودکار و ماهنورد لونا ۲۵ روی ماه سقوط کرده و پس از برخورد به سطح ماه از کار افتاد.

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی روسیه در این رابطه گفت که یک کمیسیون ویژه برای بررسی علل ماموریت شکست خورده لونا ۲۵  تشکیل شده است. بوریسف رئیس آژانس فضایی روسیه با بیان اینکه عملکرد غیرعادی پیشرانه های کاوشگر ماه در تنظیم مدار آن عامل اصلی سقوط ایستگاه خودکار بوده است، تصریح کرد: موتورها به جای ۸۴  ثانیه ۱۲۷ ثانیه کار کردند و این نقص فنی باعث برخورد ماهنورد روسیه به سطح ماه شده است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا