این سایت اسرارآمیز در اقیانوس هزاران اختاپوس را جذب می کند

در محلی به نام سیمونت دیویدسون در سواحل کالیفرنیا، دنیای شگفت انگیزی در بستر دریا پنهان شده است. در آنجا، در گرمای درخشانی که از آتشفشان زیر دریا به بالا نفوذ می ‌کند، هزاران اختاپوس مرواریدی برای جفت ‌گیری، لانه ‌سازی و پرورش تخم‌هایشان جمع می ‌شوند.

به گزارش سیناپرس، این مهد کودک اختاپوس ها که در سال ۲۰۱۸ کشف شد، دیدنی ترین مکان لانه سازی اختاپوس مرواریدی (Muusoctopus robustus) است که تاکنون کشف شده است.

اکنون، پس از غواصی های متعدد برای نظارت و مشاهده سایت، تیمی به رهبری جیمز بری (James Barry) دانشمند دریایی از مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) به دلیل جذابیت این مکان خاص پی برده اند. محققان دریافتند که گرمای آتشفشان رشد تخم ها را تسریع کرده و شانس بقا را افزایش می دهد.

بری می‌ گوید: به لطف فناوری پیشرفته دریایی و مشارکت ما با سایر محققان محلی، ما توانستیم این محل اختاپوس ها را با جزئیات فوق ‌العاده مشاهده کنیم که به ما کمک کرد تا دریابیم که چرا تعداد زیادی اختاپوس در اعماق دریا در آنجا جمع می‌ شوند. او می افزاید: این یافته ‌ها می ‌تواند به ما در درک و محافظت از دیگر زیستگاه‌های منحصر به ‌فرد اعماق دریا در برابر تأثیرات آب ‌و هوایی و سایر تهدیدها کمک کند.

این مکان ۳۲۰۰ متر زیر سطح اقیانوس، در تاریکی دائمی باتیپلاژیک قرار دارد. جالب اینجاست که محققان ۴۷۰۷ اختاپوس ماده لانه ساز را در یک منطقه ۲٫۵ هکتاری در مرکز سایت شمارش کردند. پژوهشگران حدود ۲۰ هزار اختاپوس نر و ماده را در این مهد کودک تخمین زدند.

اختاپوس ها، مانند بسیاری از موجودات دریایی، خونسرد هستند. متوسط دمای محیط در سیمونت دیویدسون (Davidson Seamount) حدود ۱٫۶ درجه سانتیگراد که متابولیسم آنها را کند می کند. در آن دما نوزادان سرپایان، پنج تا هشت سال طول می ‌کشد تا از تخم خارج شوند.

محققان دریافتند که لانه‌های اختاپوس معمولاً در شکاف‌ها است و این شکاف‌ها مکان‌هایی هستند که گرما از زیر بستر دریا نفوذ می ‌کند و آب را تا دمای نسبتاً ملایم ۱۱ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر گرم می ‌کند.

این تیم پژوهشی دریافتند که این دما برای متابولیسم اختاپوس و تخم هایشان بسیار سازگارتر است. با ردیابی اختاپوس های منفرد، محققان دریافتند که دوره نهفتگی اختاپوس های مرواریدی به حدود ۲۱ ماه کاهش یافته است چراکه گرما رشد جنین ها و متابولیسم مادران را تسریع کرده بود.

به گزارش سیناپرس، مشخص نیست که آیا گرما لازمه لانه سازی اختاپوس است یا خیر، اما واضح است که برای آنها مفید است. به گفته محققان، دوره کوتاه‌تر به‌طور چشمگیری احتمال خورده شدن توسط یک شکارچی را کاهش می ‌دهد.

شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.