جزئیات اولین پیوند موفق رحم

خبری مبنی بر اینکه اولین پیوند موفق رحم در بریتانیا در بیمارستان چرچیل در آکسفورد انجام شد به عنوان طلوع عصر جدید در پزشکی مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش سیناپرس، گیرنده زن ۳۴ ساله ای است که بدون رحم به دنیا آمده و اهداکننده خواهر بزرگترش است که قبلا صاحب فرزند شده است. این عمل توسط یک موسسه خیریه که بودجه را برای تحقیقات پیوند رحم جمع آوری می کند، انجام شد. به گفته کارشناسان، در حالی که این روش ممکن است پتانسیل تغییر زندگی برای برخی از زنان را داشته باشد، ملاحظات اخلاقی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

به گفته محققان، پیوند رحم یک روش پیچیده است که در آن یک تیم از جراحان رحم را از اهداکننده خارج کرده و تیم دوم آن را به گیرنده پیوند می‌ دهند. هر دو مرحله از عمل جراحی جدی است که ساعت ها طول می کشد و بیماران تا روزها پس از آن در بیمارستان می مانند.

اهداکننده و گیرنده قبل از پیوند تحت مشاوره‌های گسترده ‌ای قرار می‌ گیرند تا از تناسب روان ‌شناختی اطمینان حاصل کنند و فرد گیرنده باید داروهایی مصرف کند که پس از آن سیستم ایمنی را سرکوب می‌ کند تا از پس زده شدن عضو جدید توسط بدنش جلوگیری کند.

از زمان اولین پیوند موفق رحم در سال ۲۰۱۲، در حال حاضر حدود ۱۰۰ عمل در سراسر جهان انجام شده که منجر به تولد حدود ۵۰ نوزاد شده است. گفتنی است که تیم هایی در سوئد و ایالات متحده به ویژه در پیشگامی این تکنیک موفق بوده اند.مری نیل (Mary Neal) استاد دانشگاه استراثکلاید در این باره می گوید: ذینفعان بالقوه پیوند رحم زنانی هستند که به دلایل پزشکی نمی توانند حاملگی داشته باشند. حدود یک زن از هر ۵ هزار زن بدون رحم متولد می شود و بسیاری از زنان در سنین باروری به دلیل سرطان، فیبروم، افتادگی یا پریودهای بسیار سنگین، رحم خود را خارج می کنند.

اگرچه زنان بدون رحم ممکن است با جنین های ایجاد شده با استفاده از تخمک های آنها باردار شوند، اما پیوند رحم به آنها این شانس را می دهد که بچه های خود را به دنیا بیاورند.

ادعا می ‌شود که این روش از نظر پزشکی برای اهداکننده و گیرنده بی‌خطر است، و داده‌های زیادی در مورد ایمنی داروهای سرکوب‌ کننده ایمنی برای کودکان متولد نشده وجود دارد. دانشمندان تاکید می کنند که پیوند رحم مستلزم جراحی جدی و زمان بهبود قابل توجهی است، اما بسیاری از انواع جراحی های دیگر که نه برای نجات جان، بلکه برای افزایش کیفیت آن طراحی شده اند، نیز انجام می شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد زنانی که تحت عمل هیسترکتومی قرار می‌ گیرند ممکن است در نتیجه افسردگی را تجربه کنند. البته، مشاوره می تواند به اهداکنندگان بالقوه در مورد این خطرات هشدار داده و اطمینان حاصل کند که رضایت آنها کاملاً آگاهانه است.

نیل در ادامه توضیح می دهد: نوع دیگری از نگرانی های ایمنی ممکن است در مورد عرضه رحم برای پیوند ایجاد شود. گزارش‌های نگران‌ کننده ‌ای از بازار سیاه اعضای بدن و افراد آسیب ‌پذیر که برای اعضای بدنشان قاچاق می ‌شوند، وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، نیل در پایان اضافه می کند: اولین پیوند رحم در بریتانیا بودجه عمومی نداشت و بخشی از هزینه های ۲۵ هزار پوندی آن از طرف یک موسسه خیریه پوشش داده شد و جراحان نیز پولی بابت این عمل دریافت نکردند.

مترجم: فاطمه امینی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا