مدیریت بهتر فرایند کسب و کارها با تولید نرم افزار ایرانی

یکی از شرکت های خلاق حوزه فناوری اطلاعات پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی موفق به تولید نرم افزار مدیریت فرایند کسب و کار (Business Process Management) شده است.

مهدی مددی، مدیرعامل شرکت همسان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: این شرکت در بحث تولید نرم افزار فعالیت دارد و تاکنون چند محصول نیز تولید کرده است. یکی از این محصولات پلتفرم  BPMS (کد سریع و آسان با کمترین کد نویسی) است؛Business Process Management = BPM برای تحقق یک سامانه جامع اطلاعاتی با قابلیت خود تعریفی و خود اصلاحی استفاده می شود.

وی افزود: علاوه بر این محصول که در قالب فریم ورک بهره برداری می شود شرکت تولید محصولات سفارشی خاص منظوره را هم انجام می دهد که تولید سوئیچ ملی کیف پول الکترونیک یکی از آنهاست.

وی اظهارداشت: اکنون این شرکت با رویکردERP و استفاده از BPM موفق شده سامانه رعد _که یک بستر توسعه سریع نرم افزار مبتنی بر موتور فرآیند ساز است_ را نیز تولید کند.

مددی تصریح کرد: در حال حاضر نرم افزار محصولاتی که در دنیا پیرامون BPMS وجود دارد و در ایران هم مورد استفاده قرار می گیرد، برای اجرا در ابعاد سازمانی با یک سری مشکلات مواجه اند. خوشبختانه ما از سال 96 توانسته ایم این مشکل نرم افزاری را برطرف و نرم افزارمان را در سازمان های بزرگ راه اندازی کنیم. اکنون این نرم افزار در سامانه جامع روابط کار(یکی از سامانه های وزارت کار) و چند شرکت بیمه مورد استفاده قرار می گیرد.                                                                                                    

وی یادآورشد: ما به لحاظ تکنولوژی این نرم افزارها را هر روز با شرکای های تجاری مان توسعه می دهیم. شرکت اتک (یکی از شرکت های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی) یکی از شرکای ما در پیشبرد اجرای این طرح است. مدل تجاری این طرح را آنها پیاده سازی می کنند، کارهای نرم افزاری را شرکت ما به جلو پیش می برد.

مددی افزود: این محصولات از نظر تکنولوژی مدل چند زبانی و صنعتی دارند و به راحتی نیز می توانند در کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند اما متاسفانه اکنون از نظر بازار مشتری با پاره ای مشکل مواجه ایم که باید این بخش نیز تقویت شود.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: جذب و استخدام نیروی انسانی از جمله مهمترین مشکلات ما برای اجرای این طرح به شمار می رود. بسیاری از نیروهای انسانی و افراد خبره و کاردانی که ما داشته ایم از ایران مهاجرت کرده اند. نیروهای انسانی هم که در ایران ماندگارند، عدد و رقم بسیار بالایی برای انجام کار درخواست می کنند که تامین آن از عهده شرکت ما خارج است.

وی بیان کرد: ما اکنون برای رفع این معضل پس از برگزاری یک دوره آموزشی، دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاهی را جذب و استخدام می کنیم. حدود 70 الی 80 درصد این دانشجویان پس از گذراندن این دوره های آموزشی جذب مجموعه ما می شوند اما متاسفانه این افراد نیز پس از کسب تجربه مهاجرت کرده یا جذب شرکت هایی می شوند که رقم پیشنهادی بالاتری به آنها ارائه می دهد از اینرو ما از دولت توقع داریم توجه ویژه ای به استارتاپ های این حوزه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از معضلات دیگر ما مربوط به قطعی اینترنت و فیلترینگ برخی از سایت هاست. بسیاری از سایت هایی که ما استفاده می کنیم در توسعه، پیاده سازی و کد نویسی به ما کمک می کنند. فیلترینگ این سایت ها در روند کاری ما تداخل ایجاد کرده است از اینرو ما مجبور به ابداع راه های سخت تر شده ایم تا دسترسی راحت تری به این سایت ها داشته باشیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا